Uutta rahaa säästävää tekniikkaa ja robotti vanhassa arvokkaassa miljöössä
23.10.2017Asiakas
Apteekki
Loviisan Kruunu-apteekki
Apteekkari
Tommi Saarelainen
Perustamisvuosi
1754
Henkilökunta
14 työmtekijää
Reseptuuri
130 000 vuodessa
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaissa tiloissa toimivan Loviisan Kruunu-apteekin tiloja modernisoitiin varovaisesti ja vanhaa kunnioittaen.
Kaupungin sydämessä sijaitseva Loviisan Kruunu-apteekki on osa Loviisan Esplanadin kulttuurihistoriallisesti arvokasta rakennuskokonaisuutta. Kaksikerroksiset kivitalot on rakennettu pääosin 1860-luvulla.
Huhtikuussa 2016 Kruunu-apteekin apteekkarina aloittanut Tommi Saarelainen ryhtyi melko pian Loviisaan tulonsa jälkeen suunnittelemaan apteekin modernisoimista yhteistyössä Receptumin kanssa. Suunnittelussa on konsultoitu myös Museovirastoa, koska apteekkirakennus on suojeltu. Varsinaisiin remonttitöihin päästiin toukokuussa 2017.
”Receptumista on ollut meille suuri apu heti suunnitteluvaiheesta lähtien”, Saarelainen sanoo.
Apteekin sisätiloihin haluttiin lisää avaruuden tunnetta. Vanhoja, puisia kalusteita siirrettiin lähemmäs seiniä, jotta myymälätilaa saatiin suuremmaksi ja asiakkaille enemmän tilaa ostosten tekoon.
”Aikaisemmin suurin osa tuotteista oli apteekin takaosassa. Nyt ne ovat paremmin asiakkaiden ulottuvilla. Käänsimme myös tiskin toisinpäin, jotta saimme keskelle enemmän tilaa”, apteekkari kertoo.
Apteekkiin hankittiin lisäksi vanhojen kalusteiden sävyyn sointuvia uusia kalusteita ja lattiamateriaali vaihdettiin uuteen.
Modernisointiratkaisuissa jouduttiin rakennuksen suojelun takia tyytymään osin kompromisseihin. Apteekista ei esimerkiksi saatu pyörätuoliasiakkaille soveltuvaa esteetöntä tilaa, koska ulko-ovelle ei saa rakentaa ramppia. Saarelainen aikoo kuitenkin jatkaa keskustelua Museoviraston kanssa esteettömyyden parantamiseksi.
Robotti ahertaa takahuoneessa
Lääkevarastolaatikosto korvattiin remontin yhteydessä robotilla.
”Sijoitimme robotin seinän taakse, koska robotin olemus ei istu ihan luontevasti vanhaan interiööriin”, Saarelainen sanoo.
Seinän takana ahkeroiva robotti on pienikokoinen ja vie vähemmän tilaa kuin useimmat muut apteekkirobotit. Sillä on apteekkiohjelmiston kautta yhteys apteekin puolelle.
”Robotti käy vuoropuhelua jonotuslippuautomaattimme kanssa. Jos meillä on monta reseptiasiakasta jonossa, lippuautomaatti komentaa robotin lopettamaan tavaran sisäänsyötön ja valmistautumaan ottamaan tavaraa ulos”, apteekkari kertoo.
Lääkkeet tulevat apteekin puolelle liukuhihnaa pitkin.
Uutta tekniikkaa ja rahansäästöä
Apteekkari on tyytyväinen Receptumin apuun remontin toteutuksessa ja apteekin atk-järjestelmien ja laitteiden uudistamisessa.
”Saimme Receptumilta heti alkuun hyviä ehdotuksia siitä, millaisia järjestelmiä meidän kannattaa hankkia”, Saarelainen sanoo.
Apteekin atk-laitteet päivitettiin, lisättiin kaapeleita, vaihdettiin uusi jonotuslippuautomaatti ja päivitettiin valvontakameravalmiutta.
Vanhaksi ja monimutkaiseksi käyneen puhelinjärjestelmän uudistaminen Receptumin vinkkien mukaan on tuonut apteekkarin mukaan Kruunu-apteekille merkittäviä säästöjä. Apteekissa oli ennen monta lankaliittymää ja useita mobiilipuhelimia. Kaikki vanhat liittymät suljettiin ja apteekkiin tuotiin yksi väylä puhelin- ja dataliikennettä varten.
”Data- ja puhelinliikenteen kulut ovat pudonneet niin paljon, että voi sanoa uuden järjestelmän maksavan itsensä pian takaisin”, Saarelainen toteaa.
Täsmäkoulutusta henkilöstölle
Apteekkari pitää hyödyllisenä myös Receptumin Kruunu-apteekin henkilöstölle järjestämää täsmäkoulutusta. Koulutuksen avulla on saatu sujuvoitettua apteekin sisäisiä prosesseja ja kasvatettua hiukan myyntikatteitakin.
”Hinnoittelukoulutus on auttanut meitä hallinnoimaan paremmin tuotesegmentointia ja pääsemään kohti tuloksen muodostumisen kannalta parempaa dynaamista hinnoittelua,”, apteekkari kertoo.
Paperilippusista ja fyysistä tuotevarauskansioista päästiin eroon, kun Receptum koulutti apteekin henkilökunnan kirjaamaan asiakkaiden toivomuksesta tilattujen tuotteiden tuotevaraukset suoraan apteekkijärjestelmään. Nyt tavaralähetysten purkaja saa heti tiedon siitä, kenelle asiakkaalle tilattu tuote on menossa.
”Saimme virtaviivaistettua monia toimintojamme”, apteekkari sanoo.