Mika Weckström ser till att Receptums programvara utvecklas ständigt och har alltid blicken riktad mot framtiden och nya tjänster.
Hur kom du in i branschen och började jobba hos Receptum?
Egentligen ville jag bli musiker, men efter gymnasiet och armén hjälpte jag min mamma som var apotekare med att välja ett nytt apotekssystem. Jag stannade för Linnea och var med i idrifttagningen och grundade bland annat ett lager. Linneas helpdesk hade jag ofta kontakt med i det jobbet.
Året var 1997 då jag såg ett ledigt jobb vid Linneas helpdesk och jag ringde och sa att jag är intresserad. Verkställande direktör Jukka Mäki-Moijala anställde mig för en provmånad med tanken ”företaget går inte i konkurs på en månad fast det här inte skulle fungera”. Jag blev kvar på den vägen och var med då Receptum grundades. Jag jobbade bland annat inom helpdesken och som underhållets tekniska stöd, jag gjorde förinstallationer och ansvarade för interna system och byggande av kundintra.
Vad gör du hos Receptum?
Jag ansvar för utvecklingen av MAXX och nya produkter. Fastän det här jobbet ofta består av möten och telefonsamtal, kräver utvecklingsarbetet mycket samarbete med alla experter i huset och med samarbetspartner.
Hurdant team har du för utvecklingsarbetet?
Jag har inget eget team, utan samarbetar med alla. De viktigaste teamen i det dagliga arbetet är teamet kodare och vår samarbetspartner VallisData. Jag jobbar även med testningsteamet, helpdesken och tekniska supporten. Av våra samarbetspartner är även gränssnittsdesignern i mitt team. Jag hoppar alltså mellan olika team. I ledningsgruppen är min roll att dra upp riktlinjer för den tekniska utvecklingen.
Vi har på knappa 20 år vuxit från ett företag på 15 personer till ett 67 personers företag. Vi är kanske inte längre lika mycket en familj nu som i början, men åtminstone som en slags släkt. Andan är fortfarande god och vi jobbar bra. Det är alltid roligt att komma till jobbet. Vi har inte trist stämning ens då det är bråttom.
Vilka är de viktigaste målen i ditt arbete?
Att se till att vi har ett fungerande system som utvecklas, för att apotekens business ska gå allt bättre. Vårt mål är att ständigt ta fram nya egenskaper och funktioner samt att vara branschens föregångare. Vi har lyckats med det målet.
Under ett par år har vi infört bland annat självbetjäningskassa, automatisk Receptpunkt, mobilrecept och handterminal med 2D-läsare. Och tåget stannar inte: snart kan recepthantering införas i handterminaler.
Receptums tänk är ständig utveckling och framtidsspaning.
Jag vill ta fram lösningar för att göra apotekens arbete och kundupplevelsen allt bättre. Vi funderar redan nu på hur vi kan utnyttja artificiell intelligens för att göra apotekens vardag ännu smidigare. Vi har fördelen att jobba mycket i Sverige och Norge, där vi varit med i innovativa projekt. Det vi lärt oss där tar vi med oss till Finland. Mitt mål i jobbet är att vara så vaken som möjligt.
Hur säkrar ni att MAXX alltid är steget före?
Receptum och MAXX har ständigt sikte på utveckling och framtiden.
Ett bra exempel är läkemedelsverifieringen som infördes den 9 februari 2019. Vi visste om det här redan 2015, då vi beslutade att förnya hela läkemedelinformationen, det vill säga det som händer efter recepthanteringen.
Vi lyssnade på kunder som oroade sig för att läkemedelsverifieringen skulle göra hanteringsprocessen långsammare. Eftersom man i vilket fall som helst tar läkemedelsburken i handen, funderade vi på vad annat man kunde göra då och samtidigt betjäna kunden. Så vi tog fram ett slutinfo till läkemedelsverifieringen där man kan skriva ut de kalkyler som kunden behöver, förnya recept, se på läkemedelsdatabaser och eventuella interaktioner. Vid sidan av detta sköts läkemedelsverifieringen nu obemärkt.
Hur förbättrar du ditt eget kunnande och vad inspirerar dig?
Jag följer aktivt den egna branschen och dessutom allt som gäller ämnet från programvaruutveckling till utrustning. Jag besöker mässor och lyssnar på experter i olika branscher. Till exempel New York har världens största affärsmässa, där hundratals programvaruföretag deltar. Där ser man vad världens oppfinnar-jockar hittat på och man kan fundera på hur man kunde tillämpa deras uppfinningar. Även via samarbetspartner hör man hela tiden om nya idéer. Det är även bra att kika utanför den egna branschen. Ur till exempel programvara för ekonomiförvaltning kan man få utmärkta utvecklingsidéer.
Hur påverkar kunderna utvecklingsarbetet?
Vi har alla kanaler för kundrespons i aktiv användning. All respons kommer även till mig. Vi beaktar responsen då vi uppdaterar programvaran. Även Receptumanställda i kundarbete berättar om kundernas önskemål och utmaningar och vi går tillsammans igenom dem. Vår princip är att tillsammans göra bästa möjliga produkt för kunden, genom att lyssna på kunden.
Vad har livet lärt dig om arbetslivet eller arbetslivet om livet?
Arbetet behöver inte åtskiljas från fritiden men det är bra att se till att man har även annat i livet än arbete.
Hur kopplar du av på fritiden?
Musiken är viktigast. Jag spelar fiol i ett par orkestrar och sjunger i två körer. I blandkören TYSK sjunger jag klassiskt och i Tixie Jive lättare musik. Hemma har jag fiol och dessutom piano, oboe, klarinett, cello, dragspel och två gitarrer. Jag började nyligen ta pianolektioner. Tidigare spelade jag badminton, tills mina yngre systrar började vinna. Nuförtiden är sport för mig mest att jag är med i mina barns idrottsföreningsverksamhet, bland annat som simdomare och arrangör av sidoträning.
Femstjärnig kvalitet syns i mitt arbete så här:
- Systemen fungerar klanderfritt.
- Kunderna tycker att vår programvara är lättanvänd.
- Vi har på riktigt ständig utveckling och ligger inte efter med något.