Uudistettu reseptinkäsittelynäkymä on nyt kaikkien MAXX-apteekkien saatavilla. Kuten koko MAXX-järjestelmää, myös Sujuvaa kehitetään jatkuvasti, ja käyttäjien toivomia parannuksia tehdään aina päivitysten yhteydessä. Ohjelmistokehittäjien apuna on Receptumin testaajatiimi, joka varmistaa sujuvan käyttäjäkokemuksen.

Takaisin

Receptum järjestää koulutuksia Sujuvan käytöstä: seuraavat koulutukset ovat tiistaina 18.2.2025 kello 14-15 ja keskiviikkona 3.3.2025 kello 10.30-11.30.

Webinaareja tullaan järjestämään tarvittaessa lisää. Sujuvan käyttöön voi tutustua myös MAXXnetissä käyttöohjeistusten ja -videoiden avulla.

Receptumin toimistolla Helsingin Pitäjänmäessä työskentelee joukko apteekkiammattilaisia, jotka pyörittävät työkseen MAXX-järjestelmää. Ohjelmistotestaajan työssä asetutaan apteekkilaisen saappaisiin ja käytetään MAXX-ohjelmistoa kaikilla niillä tavoilla, joilla sitä käytetään myös apteekissa.

– Käymme farmasistin silmin läpi erilaisia tapauksia ja tilanteita, millä eri tavoin asiat voivat mennä, ja varmistamme, että ohjelmisto käyttäytyy kaikissa tilanteissa kuten pitää, kertoo testaaja Salla Oikarainen.

Sallan kollega Kalle Koistinen jatkaa:

– Kyllä minä monesti sanon, että me teemme sitä samaa mitä farmaseutti tekisi apteekissa, mutta meillä ei ole asiakasta vastapäätä.

Käyttäjätoiveita tuodaan ohjelmistoon jatkuvasti

MAXX Sujuvan myötä reseptinkäsittelynäkymä uudistettiin helpommin omaksuttavaksi, jotta farmaseutin työ reseptinkäsittelytiskillä helpottuu ja nopeutuu. Uudistuksen myötä luovuttiin sellaisista reseptinkäsittelyn vaiheista, joita ei enää sähköiseen reseptiin siirryttyä tarvittu, ja pyrittiin luomaan näkymä, joka ohjaa farmaseuttia intuitiivisesti eteenpäin.

Palaute Sujuvasta on ollut lähtökohtaisesti hyvää, ja kuten kaiken uuden kanssa, sen käyttö vaatii myös totuttelua. Palaute käyttäjäkokemuksesta on arvokasta: sen myötä Sujuvan ominaisuuksia voidaan kehittää ja siihen voidaan tuoda täsmänä farmaseuttien toivomia ominaisuuksia.

Ominaisuudet lihallistuvat ohjelmistokehittäjien käsissä ja päivittyvät ohjelmistoon sen jälkeen, kun ne on testattu läpikotaisin testaustiimillä ja Receptumin testiapteekeissa.

Käyttäjätoiveita toteutetaan jatkuvasti: lähtökohtaisesti lähes jokaisen kuukausittaisen ohjelmistopäivityksen yhteydessä MAXXiin tuodaan jokin käyttäjän toivoma lisäominaisuus tai ominaisuuksia on kehitetty toivottuun suuntaan.

Kouluttaja Aija Toivanen kertoo toteutuneista toiveista:

– Viime vuoden lopulla Sujuvan käyttäjien toiveista toteutuivat muun muassa epilepsian rinnakkaistuontivalmisteiden verhon annosohje ja käyttötarkoitus, annosohjeen tuominen näkyväksi Muu valinta -ikkunaan, Muun tuotehaun prosenttihaun mahdollistaminen itsehoidon näkymässä sekä laskelman automaattinen tulostus tai avaaminen, kun se on valittuna asiakkaan tiedoissa.

Tänä vuonna toteutettuja toiveita ovat olleet muun muassa kuvakkeiden tuominen maksajavalintaan helpottamaan työskentelyä, Ostokerran reseptit -valinnan nimeäminen toimintoa kuvaavampaan suuntaan ja reseptin vanhenemispäivän näyttäminen.

Tulevia päivityksiä tulevat olemaan muun muassa Ei korvattava -täpän muokkaaminen helpommin valittavaksi, suosikkituotteen lisääminen Sujuva-näkymään, lääkkeen korvausluokan lisääminen Sujuvan perusnäkymään sekä Kelan lääkehakulinkin lisääminen sairaudennumeron valintaan.

Testaaja Salla Oikarainen käyttää MAXX Sujuvaa kaikilla niillä tavoilla, joilla ohjelmistoa käytetään apteekeissa – ja raportoi huomioistaan järjestelmänkehittäjille. ”MAXX Sujuvaan päivitetään jatkuvasti käyttäjien toivomia ominaisuuksia”, kouluttaja Aija Toivanen kertoo.

Lisäksi Sujuvan näkymää tullaan uudistamaan puhelinreseptin, alkuperäisen paperireseptin, eläinpuhelinreseptin ja eläinreseptin, eurooppalaisen paperireseptin ja pro auctore -reseptin sekä annosjakeluostokerran muodostamisen osalta.

– Ne aukeavat tällä hetkellä vanhan reseptinkäsittelyn näkymään, ja jatkossa ne tulevat suoraan Sujuvan reseptinkäsittelyn näkymään, Aija kertoo.

Palaute ohjaa Sujuvan kehitystä

Toimimatonta asiaa ei voida korjata, jos kukaan ei kerro sen olemassaolosta. Receptumin ohjelmistokehityksen ytimessä onkin asiakaspalaute, joka tuo näkyville sellaiset järjestelmän osa-alueet, jotka kaipaavat kehitystä.

Palautetta voi antaa asiakastuen sähköisiä tukikanavia pitkin, jolloin palaute ohjautuu suoraan toivetiketeiksi. Käyttökokemuksista voi kertoa myös kaikissa kohtaamisissa receptumlaisen kanssa, kuten messuilla ja asiakastapaamisissa.

– Kaikista kuvaavinta on aina se, kun käyttäjä pääse itse kertomaan, mitkä asiat ovat hankalia, kouluttaja Aija Toivanen kertoo.

– Receptumin ammattilaiset tuntevat apteekkityön, viranomaisohjeistukset ja farmasian lait. Silti suora palaute järjestelmän toimivuudesta paljastaa, miten työskentely sen kanssa oikeasti sujuu, Kalle täydentää.