Pharmaca Fennica Premium -verkkopalvelu tuo lisäapuja apteekin arkeen. Selkeä näkymä lääketiedoista toimii tukena lääkeneuvonnassa ja parantaa lääkitysturvallisuutta. Verkkopalvelun on tarkoitus jalkautua MAXX-apteekkien käyttöön toukokuun aikana. Helsinkiläinen Kontulankaaren apteekki sai verkkopalvelun kokeiluun keväällä.
Tutustu Pharmaca Fennica Premium -verkkopalveluun Lääketietokeskuksen sivuilla.
Haluatko kuulla lisää Pharmaca Fennica Premiumista MAXXissa?
- Ota yhteyttä: sales@receptum.fi
Verkkopalvelu Pharmaca Fennica Premium on kehitetty helpottamaan apteekkilaisten työtä.
– Pharmaca Fennica Premium -verkkopalvelusta farmasisti näkee yhdellä silmäyksellä samaan lääkeaineeseen ja sitä sisältäviin valmisteisiin liittyvän oleellisen lääketiedon yhden näkymän kautta, Lääketietokeskuksen asiakkuusjohtaja Riina Salonen kertoo.
Selkeä näkymä lääketiedoista toimii tukena lääkeneuvonnassa ja parantaa lääkitysturvallisuutta. Palvelun kautta voi muun muassa tarkistaa ja vertailla lääkkeiden vahvuuksia, pakkauskokoja ja korvattavuutta, ja myös laktoositiedot ovat helposti nähtävissä. Palvelusta löytyy myös paljon visuaalista informaatiota kuten lääkevalmisteiden ulkopakkauskuvia, sekä tabletti- ja kapselikuvia. Lisäksi neuvonnan tueksi löytyy erilaisia tukimateriaaleja kohderyhmittäin kuten käyttöohjevideoita, tarkistuslistoja ja potilasoppaita useina eri kieliversioina.
– Yksi hyödyllisimmistä ominaisuuksista on suoraan lääkeainekohtaiselle sivulle nousevat huomiot valmisteiden saatavuushäiriöistä, lääkitysturvallisuustiedotteista ja erilaisista lääketiedotteista, kuten uusista ja poistuneista valmisteista. Saatavuushäiriöiden lisäksi näytämme suoraan myös saatavilla olevat vaihtoehdot, Riina Salonen kertoo.
Pharmaca Fennica Premium on linkitettävissä suoraan apteekkitietojärjestelmään. MAXXin kautta sen on määrä olla saatavilla toukokuun aikana.
Testiapteekki sai verkkopalvelun käyttöönsä keväällä
Pharmaca Fennica Premium on ollut testikäytössä muutaman viikon Kontulankaaren apteekissa Helsingissä. Johtava proviisori Minna Lähdevuori kertoo palvelun olevan ketterä käyttää.
– Siitä löytää tiedot nopeasti ja kokonaisuus on selkeä ja helppokäyttöinen. Ympäristöluokitustiedot ovat hyvä lisä ja nykypäivää, vaikka tuotteista onkin vielä rajallisesti tietoa palvelussa, Lähdevuori kertoo ja jatkaa:
– Lääkeneuvonnassa tieto on tekstiltään nopeasti omaksuttavassa ja haettavassa muodossa. Valikko pysyy koko ajan mukana ja se helpottaa aiheesta toiseen siirtymistä.
Kontulankaaren apteekissa on koettu hyödyllisiksi erityisesti helposti saatavilla olevat lääkitysturvallisuuden kannalta tärkeät asiat, kuten riskilääkkeiden tarkistuslistat ja potilaskortit sekä selkeästi kuvatut tiedot lääkkeiden tärkeimmistä ja yleisimmistä haittavaikutuksista.
– Valmistetaulukosta näkee lyhyellä silmäyksellä esimerkiksi sen, mitkä vaihtokelpoisista lääkkeistä ovat laktoosittomia tai jaettavissa puoliksi. Tietoa ei tarvitse lähteä erikseen hakemaan yksittäisten tuotteiden valmisteyhteenvedoista, vaan ne ovat helposti nähtävissä ja kerrottavissa asiakkaalle, Lähdevuori kuvailee.
Lääketunnistusominaisuus ja lääkekuvat tekivät vaikutuksen testiapteekissa
Pharmaca Fennica Premium -palvelun lääketunnistustyökalu ja lääkekuvat ovat paljastuneet hyödyllisiksi testiapteekissa.
– Lääkettä voidaan hakea vaikuttavan aineen, laktoosittomuuden, värin, muodon ja vaikka erikoismerkkien perusteella, mikäli on tarvetta hakea jotakin tietynlaista tablettia, Kontulankaaren johtava proviisori Minna Lähdevuori kertoo ja jatkaa:
– Tässä yhtenä päivänä useita lääkkeitä käyttävä asiakkaamme tuli apteekkiin epäillen tuotevirhettä lääkkeessään. Hän oli löytänyt yhden keltaisen tabletin lääkepurkistaan, jossa muut tabletit olivat valkoisia. Keskustelussa asiakkaan kanssa farmaseutilla heräsi epäilys siitä, että asiakas olisi voinut itse laittaa vahingossa toisen lääkkeensä väärään purkkiin. Farmaseutti haki tabletin värin, muodon ja jakouurteen perusteella lääketunnistuksesta lääkettä ja vertasi saatuja hakutuloksia asiakkaan reseptillä oleviin lääkkeisiin. Keltainen tabletti vastasikin toista hänellä olevaa lääkettä ja asia ratkesi, eikä tuotereklamaatioon ollut enää tarvetta, Lähdevuori kertoo.
– Lääkekuvien perusteella selvisi myös omalle kohdalle sattunut tapaus, jossa asiakkaan omainen tuli apteekkiin kauempaa toisesta apteekista toimitetun koneellisen annosjakelun lääkerullan kanssa. Omainen kaipasi akuutisti tietyn lääkkeen tunnistamista ja kertoi, että lääkerullan seitsemästä lääkkeestä pitäisi nyt poistaa yksi lääke, mutta hän ei tiennyt, mikä lääke se on. Haimme Pharmaca Fennica Premiumista kyseisen lääkkeen, tunnistimme sen helposti lääkekuvan perusteella ja asiakas sai avun ongelmaansa, proviisori kertoo.
Hakuominaisuus ja lääkekuvat säästivät apteekissa ammattilaisen ja myös asiakkaan aikaa: kuvia lääkkeistä ei ole voinut aiemmin hakea näin helposti eikä myöskään tunnistaa yksittäisiä tabletteja, jos lääkkeen nimi ei ole ollut tiedossa.
– Aiemmin olisin tukeutunut vain valmisteyhteenvetoon ja katsonut sieltä sanallisen kuvauksen, josta olisin pyrkinyt määrittämään, mikä tabletti on kyseessä. Kaikista lääkkeistä ei ole vielä kuvia tietokannassa, mutta monesta löytyy. Kyllä se selkeästi nopeuttaa ja parantaa lääkkeen tunnistamista, kun palvelusta näkee kuvat lääkkeistä ja pakkauksista ja voi hakea lääkettä tietyillä kriteereillä, Kontulankaaren apteekin johtava proviisori Minna Lähdevuori sanoo.
Pharmaca Fennica Premium tukee lääkitysturvallisuutta
Mitä konkreettista hyötyä verkkopalvelusta on Kontulankaaren apteekin proviisorin mielestä loppuasiakkaalle?
– Lääketunnistus ja lääkekuvat ovat hyödyllinen ominaisuus. Ja toki se, kun pystymme etsimään valmistetaulukosta asiakkaalle esimerkiksi laktoosittoman tai puolitettavan valmisteen nopeasti. Jos hänellä on resepti jollekin tietylle vaikuttavalle aineelle ja erityisvaatimuksia, niin Pharmaca Fennica Premium nopeuttaa asiakaspalvelutilannetta. Toiveena jatkoa ajatellen olisi vielä saada palveluun muun muassa tietoa siitä, sisältääkö lääke liivatetta ja mikä liivatteen alkuperä on, Lähdevuori sanoo.
Hoidon aloitus ja seuranta -osio saa myös positiivista palautetta Minna Lähdevuorelta.
– Palvelusta löytyy helposti tietoa lääkeneuvonnan tueksi. Apteekissa voidaankin neuvoa asiakasta hoidon seurannassa kertomalla, mitä asioita tulisi seurata esimerkiksi hoitoa aloitettaessa ja säännöllisesti hoidon aikana. Näin voidaan motivoida asiakasta oman lääkehoitonsa toteuttamisessa ja esimerkiksi kehottaa varaamaan aika verikokeisiin ja lääkärille, varsinkin jos edellisestä lääkärikäynnistä on vierähtänyt jo aikaa.