Palveluvalinnan merkitys apteekin liiketoiminnalle on vuosi vuodelta korostunut. Samalla tuotenimikkeiden ja kampanjoiden määrä on yleisesti apteekeissa kasvanut. Myös itsehoitoasiakkaiden osuus on vuosien varrella kasvanut kaikissa apteekeissa.
Toimiva ja asiakkaita palveleva palveluvalinta ei synny itsekseen. Sen eteen pitää työskennellä yhdessä koko henkilökunnan voimin. Asioiden miettiminen asiakkaan näkökulmasta on tärkeää. Lisäksi kannattaa tarkastella aiemmin tehtyjä ratkaisuja kriittisellä silmällä, terveellä tavalla kyseenalaistaen.
–Inventointi, pölyjen pyyhkiminen ja tuotteiden paikalleen laittaminen eivät enää riitä hyllyvastaavan toimenkuvaksi, vaan se vaatii paljon enemmän, Receptumin koulutustiimin päällikkö Harri Masko summaa.
Osallistu Palveluvalinnan kehitys -koulutukseen
Palveluvalinnan kehitys -verkkokurssilla käydään läpi kaikki tarpeellinen ideoinnista raportteihin ja rutiinien muuttamiseen. Henkilökunta oppii kurssilta, miten muutamassa minuutissa selvitetään hyllyjen tilanne ja myynnin kehitys.
Osaamisen parantamisen lisäksi kaikki päätökset myymälän kehittämiseksi perustuvat faktatietoon ja tieto auttaa apteekkaria parempaan päätöksentekoon.