Laihian Orava apteekin muutto uusiin tiloihin viime syksynä on lisännyt apteekin ja seudun muiden terveystoimijoiden yhteistyötä. Apteekista on tullut monipuolisen terveystiedon asiantuntijakeskus.
Asiakas
Apteekki
Laihian Orava apteekki
Perustettu
1930-luvulla
Apteekkari
Mai Nuutila
Henkilökunta
10 työntekijää
Reseptuuri
75 680
Vöyriltä vajaat kahdeksan vuotta sitten Laihian Orava apteekin apteekkariksi tullut Mai Nuutila kertoo apteekin tehneen ennenkin aktiivisesti yhteistyötä esimerkiksi Laihian terveyskeskuksen ja seudun muiden terveydenhoitoalan ammattilaisten kanssa.
”Muuton jälkeen puhelin on soinut vielä useammin, ja minulta tiedustellaan, voiko apteekkiin tulla kertomaan terveyspalveluista”, Nuutila kertoo tyytyväisenä.
Tulijat ovat tervetulleita, koska yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia. Apteekin asiakkaat saavat lisää palveluja ja uutta tietoa terveydenhoidosta. Myös apteekin henkilökunnan tiedot ja osaaminen kasvavat samalla.
Apteekkari on esimerkiksi sopinut, että kun suuhygienisti tulee apteekkiin kertomaan suusairauksien ennaltaehkäisystä ja hampaiden hoidosta, hän kouluttaa samalla apteekin henkilökuntaa.
”Mekin opimme koko ajan lisää ja pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin”, Nuutila sanoo.
Tilat uudesta talosta
Orava apteekki – joka on saanut nimensä Laihian kunnan vaakunan oravasta – muutti viime lokakuussa Laihian keskustassa muutaman sata metriä lähemmäs Vaasaa. Kauppatien varteen valmistui uusi rakennus, ja apteekkari pääsi jo suunnitteluvaiheessa vaikuttamaan apteekin tilojen rakentamiseen.
”Olin kyllä hiljattain remontoinut vanhatkin tilat, mutta uudet tilat ovat kätevämmät. Toimimme nyt yhdessä tasossa, kun vanhassa paikassa meillä oli tiloja kolmessa kerroksessa”, Nuutila mainitsee.
Apteekissa on erillinen hoitohuone, jota käytetään muun muassa apteekin omaan palveluun, Terveyskontrolliin. Siinä asiakkaalta mitataan verenpaine, paino, painoindeksi, vyötärönympärys, kehonkoostumus, ja hänelle tehdään diabeteksen riskitesti. Mittausten jälkeen asiakkaalla on mahdollisuus sähköiseen terveysvalmennukseen ja hän voi seurata terveydentilansa kehittymistä internetin kautta.
Teemapäivinä hoitohuone on yhteistyökumppaneiden käytössä. Esimerkiksi terveyskeskuksen astma- ja diabeteshoitajat voivat pitää siellä vastaanottoa.
”Meille on tulossa myös Etelä-Pohjanmaan Sydänpiiri tekemään kolesterolimittauksia ja fysioterapeutilla on täällä pian pop up -vastaanotto”, Nuutila sanoo.
Vuoronumerojärjestelmä helpottaa asiakastyötä
Apteekin vuoronumero- ja kameravalvontajärjestelmä uusittiin muuton yhteydessä. Nyt ne molemmat ovat suorassa yhteydessä Receptumin MAXX-apteekkijärjestelmään, mikä helpottaa arkea.
”Esimerkiksi vuoronumerojärjestelmä mahdollistaa sen, että asiakas pääsee jonottamaan suoraan omaa linjaa pitkin kotisairaanhoidon vastaanotolle, hoitohuoneeseen tai noutamaan reseptilääkettä”, apteekkari kertoo.
MAXX-apteekkijärjestelmä saa apteekkarilta kiitosta. Henkilökunnan työ helpottuu, kun tiedot löytyvät helposti ja nopeasti kaikki tietokonepäätteeltä.
”Annosjakelukin toimii loistavasti MAXXin kautta”, Nuutila kehuu.
Apteekkarin vinkit terveysalan yhteistyöhön
- Luo hyvät kontaktit muihin alan toimijoihin.
- Ole avoin uusille ajatuksille.
- Kannusta ja motivoi henkilökuntaa yhteistyöhön: ”Teemme yhdessä työtä asiakkaiden parhaaksi”.