Moniportaisen myyntihinnoittelun hyödyt apteekille
14.11.2016Moniportainen ja automaattinen myyntihinnoittelu tuo useita hyötyjä apteekeille. Kokosimme perustelut, miksi jokaisen apteekin kannattaa tarkistaa myyntihinnoittelun koodit ja siirtyä moniportaiseen myyntihinnoitteluun.
Mitä moniportainen myyntihinnoittelu tarkoittaa?
Moniportaisessa myyntihinnoittelussa esimerkiksi tukkuhinnaltaan 20 euron arvoisen tuotteen hinta lasketaan seuraavasti: tukkuhinta kerrotaan 0-2 euron tukkuhinnan kohdalla korkealla kertoimella, 2-10 euron tukkuhinnan kohdalla keskisuurella kertoimella ja yli 10 euron tukkuhinnan osalta pienimmällä kertoimella. Kun nämä kolme osaa lasketaan yhteen, saadaan tuotteen myyntihinta ennen arvonlisäveroa.
Neljä isoa hyötyä
1. Automaatio toimii: Hyvin suunniteltu moniportainen myyntihinnoittelu pitää automaattisesti tuotteet halutun hintaisina, jotta apteekin myynti kasvaa ja kate pysyy haluttuna.
2. Parempi kate: Halvoista tuotteista saadaan parempi kate, kun moniportaisen myyntihinnoittelun alimman portaan kerroin on korkea.
3. Sopiva myyntihinta: Arvokkaat tuotteet pysyvät kohtuuhintaisina, kun moniportaisen myyntihinnoittelun ylempien portaiden kertoimet ovat pienet.
4. Yrityssalaisuus säilyy: Moniportainen myyntihinnoittelu pitää apteekin hinnoittelupolitiikan salaisena, kun ulkopuoliset eivät pysty laskemaan apteekin myyntihinnoittelun logiikkaa tukkuhinnan ja myyntihinnan tiedoilla.
Lue lisää miten hyvin suunnitellut myyntihinnoittelukoodit parantavat apteekin tulosta.