Itseasiointikassat ovat lisääntyneet viime vuosina ympäri Suomen, myös apteekkitoimialalla. Erillisten itsepalvelukassakalusteiden rinnalle on luotu tiskille asetettava hybridikassa, jolla voivat asioida sekä asiakas että farmasisti. Kompaktikokoinen MAXX Hybridikassa mahdollistaa itsepalvelukassan hyödyntämisen myös pienemmissä apteekkitiloissa.
MAXX Hybridikassa on esillä Receptumin esittelypisteellä Apteekkari 2021 -messuilla marraskuussa.
- Tapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 18.-19.11.2021.
Haluaisitko MAXX hybridikassan apteekkiisi?
- Kysy lisää Receptumin myynnistä: sales@receptum.fi
Apteekissa on ruuhka-aika. Reseptitiskillä on jonoa ja palveluvalinnan puolella jokaisella apteekkilaisella on asiakaskohtaaminen käynnissä.
Sisään pelmahtaa bussilastillinen kiireisiä retkeilijöitä, joiden kaikkien ostoslistalla on reissukohteessa tarvittava rakkolaastari. Apteekin kassalle syntyy jonoa, eikä itsepalvelukassaa löydy.
Jos sellainen olisi, saattaisivat yksittäisten rakkolaastaripakkausten ostajat ohjautua itsepalvelukassalle ja näin tasata ruuhkaa apteekissa.
MAXX Hybridikassa mahdollistaa itsepalvelukassat myös pieniin apteekkeihin
Itseasiointimaksaminen antaa asiakkaalle mahdollisuuden maksaa ostoksensa helposti ja nopeasti. Suomalaiset ovat tottuneita itsepalvelukassojen käyttäjiä ja niitä löytyykin apteekeista ympäri maan.
– Itsepalvelukassa on oivallinen vaihtoehto palvelukassalle ja hyödyllinen lisä kassapisteelle. Se lisää aukiolevien kassojen määrää tasaamalla esimerkiksi ruuhkahuippuja, ilman että kassalle sidotaan myyjähenkilökuntaa, kuvailee maksulaitteita kehittävän Toshiba Suomen Pohjoismaiden tuotepäällikkö Raine Haapasaari.
Omalla jalustallaan seisovat itsepalvelukassat tarvitsevat kokonsa puolesta usein paljon tilaa ympärilleen, ja niitä löytyykin lähinnä suurimmista apteekeista. Pienten ja keskisuurten apteekkien saattaa olla hankalaa keksiä sopivaa paikkaa erilliselle itsepalvelukassakalusteelle. He hyötyvätkin syksyllä lanseeratusta hybridikassasta, jonka voi sijoittaa vaikkapa suoraan apteekin kassatiskille palvelukassojen jatkoksi.
MAXX Hybridikassa on kompaktin kokoinen ja toimii sekä itsepalvelukassana että apteekkiammattilaisen käsissä. Itsepalvelukassana toimiessa kassalaitteen voi kääntää tiskin asiakaspuolelle ja farmasistin käyttäessä tiskin toiselle puolelle.
Kun itsepalvelukassa on sijoitettu palvelukassojen läheisyyteen, löytyy läheltä aina myös apteekkiammattilaisen apu, jos asiakkaalle tulee tenkkapoo kesken maksutoimituksen.
Itseasiointipiste helpottaa apteekkiarkea muun muassa tasaamalla ruuhkahuippuja ja vapauttamalla farmasistien aikaa kassatyöskentelystä henkilökohtaista neuvontaa tarvitseville asiakkaille – samalla kun vain muutamaa tuotetta ostavat asiakkaat saavat maksutoimituksensa hoidettua helposti itse.
Ylimääräinen käsipari on tarpeen erityisesti apteekkien viikonlopuissa
MAXX Hybridikassa on järkevä itseasiointimuoto apteekkarin ja apteekkitalouden näkökulmasta.
– Kassapisteessä pystytään tavallaan tarjoamaan kaksi vapaata kassaa yhden ihmisen voimin ja resurssein – mutta niissä tilanteissa, kun kassoille tarvitaan kaksi apteekkilaista, kassa muuntautuu palvelukassaksi. Apteekeissa on monesti kahden palvelukassan ulosmenokassa, mutta harvoin kahta työntekijää, apteekkien tarpeet tunteva Receptumin Sanna Pietiäinen kertoo.
Samalla MAXX Hybridikassa maksimoi yhden työpisteen hyödyt.
– Yhdellä työpisteellä voidaan hoitaa maksutoimet hybridinä, asiakkaan tai apteekkilaisen toimesta. Lisäksi koska MAXX Hybridikassa on normaali MAXX-työasema, niin sillä voi tarvittaessa tehdä kaikkia muitakin toimenpiteitä kuin muillakin kassapisteillä. Näin yksi työpiste muokkautuu monenlaiseen rooliin.
Hybridikassa tuo apteekeille myös ylimääräisen käsiparin esimerkiksi kiireisiin viikonloppuihin.
– Pienillä apteekeilla saattaa olla sellainen haaste, että lauantaisin miehitys ei välttämättä riitä päivän ruuhkaisimpiin hetkiin. Syynä tähän on se, että lisämiehitys lauantaille rasittaisi liikaa arkipäivien työtunteja, Pietiäinen kertoo.
Farmaseutit käyvät keskusteluja asiakkaiden kanssa ja samalla kassalla on jatkuvasti jonoa, kun yksittäisiä tuotteita ostavat asiakkaat haluavat maksaa ostoksensa ja jatkaa viikonlopunviettoaan mahdollisimman ketterästi.
– Silloin itsepalvelukassa tarjoaa siihen pienet lisäkädet ja kuluttajan on helppo asioida apteekissa, Pietiäinen sanoo.
Hybridikassa vastaa asiakkaiden tarpeisiin
Käteisrahalla maksaminen on vähentynyt maailmalla ihmisten suosiessa kortti- ja mobiilimaksamista. Toshiban Raine Haapasaaren mukaan se tukee ja kiihdyttää itseasioinnin lisääntymistä myös Suomessa.
– Kortilla tai mobiililla maksaminen myymälässä on ihan sama asia, kuin mitä teemme verkkokaupoissa joka päivä: maksamme ostoksemme helposti ja nopeasti jonkinlaisella mobiili- tai korttimaksamisen keinolla, Haapasaari sanoo.
Pandemia-ajan myötä ihmiskontaktien välttäminen saattaakin houkutella valitsemaan itsepalvelukassan palvelukassan sijaan. Kontaktiton maksumahdollisuus on joskus tarpeen.
– Asiakkaalla saattaa olla vaikkapa valtava flunssa, mutta lääkkeitä ja ruokaa on saatava. Hän ei halua myöskään keskustella kenenkään kanssa ja saattaa siksi valita itseasioinnin, Raine Haapasaari jatkaa.
Myös maksamisen nopeus viehättää: jos palvelukassoilla on jonoa ja itseasiointikassalla tyhjää, valitsee moni itseasioinnin.
– Meillä on selkeästi havaittavissa tietty segmentti kuluttajia, jotka tykkäävät käyttää itsepalvelutuotteita. Itsepalvelukassat ovat kuluttajille jo ihan arkipäivää. Receptum haluaa toki olla tukemassa apteekkeja siinä, että ne pysyvät kehityksessä mukana, Receptumin Sanna Pietiäinen sanoo.
MAXX-ohjelmisto on integroitu MAXX Hybridikassa -laitteeseen
Apteekkitoimintaa säätelevät vaatimukset on huomioitu MAXX Hybridikassassa Receptumin toimesta. MAXX Hybridikassa toimii saumattomassa yhteistyössä apteekin MAXX-ohjelmiston kanssa, joka on integroitu kassalaitteeseen.
– MAXX Hybridikassassa on ostorajoituksia, ikärajatuotteita, joita ostettaessa on varmistettava ostajan tai käyttäjän ikä, ja on myös määritelty, minkä verran tiettyjä lääkeaineita saa ostaa, Sanna Pietiäinen kertoo.
– Jos asiakas saamastaan palvelusta huolimatta on ostamassa esimerkiksi liian paljon tiettyjä lääkeaineita, niin järjestelmä reagoi siihen. Tällöin farmaseutti tulee paikalle ja keskustelee asiakkaan kanssa, jolloin joko muutetaan ostosuunnitelmaa tai farmaseutti omalla toimikortillaan hyväksyy asiakkaan ostotapahtuman.
MAXX Hybridikassa ideasta apteekkiin Receptumin avulla
MAXX Hybridikassa jalkautuu apteekkeihin kuluvan vuoden loppupuolelta alkaen. Receptum hoitaa hybridikassan apteekkiin suunnittelusta käytäntöön saakka.
– Jos MAXX Hybridikassa kiinnostaa, niin ole ensin yhteydessä omaan myyjääsi. Sen jälkeen voitte suunnitella yhdessä hybridikassan sijoittelun apteekissa sekä laitteen kokoonpanon: laitteeseen saatetaan tarvita esimerkiksi toimikortinlukijaa tai etikettikirjoitinta, Sanna Pietiäinen kertoo.
Oman myyjän kanssa varmistetaan myös kalustevalmius hybridikassan käytölle ja katsotaan kaapelointiasiat valmiiksi. Sen jälkeen Receptumilta tulee ennakko-ohjeistus valmistautumisesta laitteen saapumiseen. Sen jälkeen MAXX Hybridikassa asennetaan apteekkiin.
MAXX Hybridikassa on helppo hallita, eikä sen käyttöönottoon tarvita erillisiä koulutuksia. Apteekkarin kannattaa kuitenkin käydä asiakkaan polku ajatuksella läpi suunnitelmia tehdessään.
– Apteekin asiakaspalveluhan tulee rakentaa niin, että siinä vaiheessa, kun asiakas siirtyy kassalle, häntä on jo palveltu ja hänellä on edessään enää maksaminen. Siinä vaiheessa hän voi päättää, jonottaako hän palvelukassalle vai meneekö itsepalvelukassalle ja lähtee kotiin. Kannattaakin miettiä tilannetta siltä kantilta, että itsepalvelukassan tulee sijaita jossain luontevassa paikassa apteekkitilassa, jolloin asiakas ei joudu erikseen etsimään sitä, Sanna Pietikäinen vinkkaa.
MAXX Hybridikassa on esillä Receptumin esittelypisteellä Apteekkari 2021 -tapahtumassa marraskuussa. Messuja vietetään Helsingin Messukeskuksessa 18.-19.11.2021. Tule tutustumaan!