MAXX verkossa: Sanat apteekkiala ja markkinointi kuullaan harvoin samassa yhteydessä. Apteekkitoiminnan markkinointia on kuitenkin turha jännittää, kun noudattaa toimialalle asetettuja säädöksiä. Apteekkari Santero Morri otti digimarkkinoinnin ammattilaisen Johanna ”Somefarmaseutti” Hakamäen avukseen, kun perustettava Valkeakosken uusi apteekki avattiin ja myöhemmin myös Apteekkinetti.fi-verkkoapteekki lanseerattiin.

Takaisin

Seuraa apteekkari Santero Morrin Valkeakosken uutta apteekkia

Seuraa farmaseutin ja yrittäjän Johanna Hakamäen Somefarmaseuttia

Valkeakosken uuden apteekin apteekkari Santero Morri oli selaillut jo pitkään erilaisia vaihtoehtoja verkkoapteekkialustalleen, kun hän päätti toteuttaa Apteekkinetti.fi-verkkoapteekkinsa Vilkas-verkkokauppa-alustalle.

– Vilkas haarukoitui sen perusteella, että halusin valmiuden palvella joustavasti verkkoapteekkiasiakkaita – enkä vain kivijalka-apteekin lähialueiden asiakkaita. Sen yhteydessä karsiutui pois monia vähemmän joustavia alustavaihtoehtoja, Santero Morri kertoo.

Hän halusi alustaltaan myös räätälöitävyyttä, jotta verkkoapteekin ulkonäöstä saisi juuri sellaisen kuin haluaisi. Myös Vilkkaan aiempi kokemus verkkoapteekkien luomisesta vaikutti valintaan.

Valkeakosken uuden apteekin apteekkari Santero Morri valitsi Apteekkinetti.fi-verkkoapteekilleen Vilkas-alustan.

Vilkas-verkkokaupan hallinnointiohjelma tuntui Morrista helppokäyttöiseltä.

– Vilkas on luonut hallinnointiohjelman puolella apteekeille valmiita vaihtoehtoja, jotka voi valita suoraan sen mukaan, miten haluaa asioiden näkyvän asiakkaalle. Lisäksi he ovat ottaneet huomioon viranomaisvaatimukset, Morri kertoo.

Markkinointisuunnitelmat mielessä jo kivijalka-apteekista asti

Somemarkkinointi oli Santero Morrin mielessä aivan apteekkinsa avaamisesta asti.

– Jo siinä vaiheessa, kun lähdin perustamaan apteekkia, minulle oli selvää, että halusimme markkinoida apteekkiamme somessa, Santero Morri kertoo.

Vuonna 2019 Valkeakosken uutta apteekkia avatessaan Morri otti konsultikseen Somefarmaseutti Johanna Hakamäen, jonka kanssa suunniteltiin markkinointikampanjointia myös kivijalka-apteekin avaamiselle.

– Otin heti yhteyttä Somefarmaseuttiin, yhden naisen mainostoimistoon. Hän on auttanut meitä markkinoinnissa ihan alusta saakka, Morri kertoo.

Somefarmaseutti loi Santero Morrin apteekille sosiaalisen median strategian ja auttoi myös sen jalkauttamisessa.

– Johanna koulutti henkilökunnastamme vastuuihmiset tekemään sosiaalista mediaamme. Se on kyllä iso syy sille, että olemme tällä hetkellä rutiininomaisesti somessa, apteekkari Morri kiittelee.

Verkkoapteekki rakennettiin tehotiimin yhteistyönä

Koronan vaikutukset usuttivat Santero Morrin aloittamaan verkkoapteekkiprojektin vuonna 2020.

– Lock downin johdosta tuli sellainen tunne, että apua – nyt kilpailutilanne muuttuu radikaalisti ja meidän tulee äkkiä mennä verkkoon, Morri muistelee.

– Samalla kun asiakasmäärät hiljenivät kivijalka-apteekissa, niin se antoi myös aikaa verkkoapteekin rakentamistyölle.

Yhteistyö apteekkari Morrin ja Somefarmaseutti Johanna Hakamäen kesken sujui sen verran hyvin, että Johanna johti myös Santeron verkkoapteekkiprojektia. Verkkoapteekin pystyttäminen tapahtuikin Somefarmaseutin, oman apteekkilaistiimin, Vilkkaan ja Receptumin toimesta.

Verkkoapteekin rakennusprojekti alkoi kesäkuussa 2020 ja valmista saatiin joulun alla 2020.

– Vilkas koulutti apteekkilaisia kauppapaikan hallinnointiin ja Receptum koulutti meitä verkkokaupan tilausten käsittelemiseen MAXXissa. Koostimme apteekin omat työohjeet itsellemme kaikkia mahdollisia tilanteita varten, apteekkari Santero Morri kertoo.

Somefarmaseutti Johanna Hakamäki auttoi tiimiä markkinoinnissa.

– Hakamäki koulutti meitä markkinoinnilliseen otteeseen sekä visuaalisen ilmeen luomiseen ja ylläpitämiseen verkkoapteekissa, Morri kertoo.

Apteekkitoimiala ei ole vieras Johanna Hakamäelle, joka on itsekin työskennellyt apteekeissa 15-vuotiaasta saakka. Työharjoittelun myötä syttynyt kipinä johti opintojen kautta alalle ja Hakamäki on työskennellyt vuokratyön tiimoilta farmasistin-urallaan yli 30 apteekissa.

Monipuolinen kokemus erikokoisista ja erilaisista apteekeista on kerryttänyt tietoa apteekkiarjen haasteista ja myös apteekkien markkinointitarpeista. Niistä koko Hakamäen markkinointi-innostus oikeastaan lähtikin.

– Apteekkialalla on paljon rajoitteita ja säädöksiä ja helposti tulee olo, ettei apteekissa saa eikä uskalla tehdä mitään. Apteekkiarjessani huomasin myös, ettei mistään löytynyt mitään ohjeita, miten apteekista ja sen toiminnasta voisi yleensäkään viestiä asiakkaille, Somefarmaseutti Hakamäki muistelee.

Apteekkialan markkinointi tähtää kuitenkin lopulta asiakkaiden palvelemiseen.

– Kuluttajilla on valtava tarve saada tietää apteekin asioista, kuten aukioloajoista ja apteekkitiloista, suoraan apteekin digikanavista. Digimarkkinointi mahdollistaa nopean ja ajankohtaisen viestinnän asiakkaille, Johanna Hakamäki sanoo ja mainitsee esimerkiksi Santero Morrin drive-in-palvelun, jossa nettiapteekkiostokset voi noutaa parkkipaikalta.

Verkkoapteekin pyöritys ja markkinointi ovat loputon maratonprojekti

Apteekkari Santero Morri ei erittele digitaalisuutta erilliseksi osaksi apteekkitoimintaansa. Hän haluaa palvella asiakasta yhtä perusteellisesti, olipa asiakas sitten etänä tai kivijalassa. Apteekkitiimi sisäisti verkkoapteekkitoiminnan nopeasti ja verkkoapteekkitoiminta sekä markkinointityö ovatkin sulautuneet osaksi apteekkiarkea.

– Aluksi verkkoapteekki oli todella keskiössä apteekkiarjessa, kun siitä ei ollut tullut vielä rutiinia. Aika nopeasti apteekkihenkilökunta kuitenkin otti sen omakseen. Aluksi tuli tosin ihan tervettäkin kritiikkiä, että pitääkö tätä chattia vahtia koko ajan, apteekkari Morri naurahtaa.

– Työohjeissa pyrittiin huomioimaan verkkoapteekkityö päivän aikatauluttamisessa, että siitä tulisi yksi rutiini muun työn lomassa. Aika nopeasti siitä tulikin vain yksi asiointitiski apteekkiin, jossa sitten palvellaan asiakkaita normaalisti, kun heitä tiskille saapuu.

Morri kokee verkkoapteekkitoiminnan piristävänä lisänä apteekkiarkeen.

– Näen, että verkkoapteekkitoiminta tuo kivaa lisäulottuvuutta koko henkilökunnan työhön. Tiimistä on noussut esiin heitä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita verkkoapteekkitoiminnasta ja markkinoinnista, ja heistä on tullut vastuuhenkilöitä, apteekkari Morri kertoo.

– Tämähän on toki maratonprojekti kokonaisuudessaan – kuinka saada verkkoapteekkiin asiakkaita ja kasvattaa sen volyymia. Se vaatii aikaa ja markkinointia.