Alati kehittyvä apteekkijärjestelmä on mukana farmasia-alan käänteissä, aina apteekin ammattilaisen työtä tukien. Tottunut MAXX-apteekkari Tuija Laukkanen toi tutun järjestelmän myös uusimpaan apteekkiinsa Jyväskylässä. Laukkasen tavoitteena on saada kaikki irti järjestelmästä liiketoimintansa kehittämiseksi.
Tuija Laukkanen on määrätietoinen apteekkari, jota kiinnostaa kehittää apteekkinsa liiketoimintaa. Jyväskylän Ykkösapteekin apteekkari on käyttänyt MAXXia työssään jo vuosia ja pyrkinyt ottamaan järjestelmästä kaikki hyödyt irti muun muassa koulutuksiin osallistumalla.
Yksi koulutuksista oli perusteellinen sukellus apteekkitoiminnan kehittämiseksi: Tavoitteena täydellinen apteekki -koulutuksesta jäi erityisesti käteen MAXXista saatavien raporttien hyödyntäminen apteekkityössä.
– Kurssilla puhuttiin paljon myös hinnoittelusta, sen merkityksestä ja ajan tasalla pitämisestä. Ota huomioon kilpailijat, äläkä jämähdä hintoihin, apteekkari Laukkanen muistelee.
MAXX-järjestelmä tukee apteekkaria liiketoiminnan kehittämisessä
– Tuntuu tosi kivalta olla kotikaupungissa töissä, Jyväskylän Ykkösapteekin apteekkari kertoo.
Tuija Laukkanen aloitti järjestyksessään toisessa omassa apteekissaan keväällä 2023. Myöhemmin elokuussa apteekkijärjestelmä vaihdettiin MAXXiin, jota Tuija oli käyttänyt jo vuosia. Ennen vaihdosta apteekkari käytti toista järjestelmää, jota ei ollut käyttänyt aiemmin.
– Annoin toisellekin ohjelmistolle mahdollisuuden, mutta kyllä MAXX on minulle hyväksi todettu. Se on mielestäni nykyaikainen ja jatkuvasti kehittyvä, ja olen ollut tyytyväinen saamaani käyttötukeen, Tuija kertoo.
Järjestelmänvaihdos sujui hyvin erityisesti perehdytyskoulutusten vuoksi.
– Järjestelmänvaihto oli todella jännä paikka monelle työntekijälle, mutta kun kaikki olivat ehtineet tehdä etukäteiskoulutuksia, niin työskentely lähti hyvin käyntiin. Lisäksi vaihtopäivänä ja sitä seuranneina kolmena päivänä meillä oli tukihenkilöitä paikalla ohjaamassa. Tuskin kukaan enää vanhaa ohjelmaa kaipaa, apteekkari Laukkanen miettii.
Apteekin perusprosessit sujuvat vaivatta MAXXin avulla ja siitä syntyvä ajansäästö on merkittävää.
– On ollut niin iso huojennus siitä, kuinka helpolla päästään! Ohjelmistossa tapahtuu yön aikana automaattisesti päivitysten myötä paljon asioita, joista emme tiedäkään, Tuija kertoo.
MAXX Business innostaa toimenpiteisiin
Apteekkari Tuija Laukkanen listaa MAXXin hyödyllisimpiin ominaisuuksiin raportoinnin työkalut, joista on ollut apua erityisesti varastonhallinnassa.
– Apteekin varasto siirtyi minulle kaupan yhteydessä sellaisena, mitä se oli, ja siellä oli paljon seisovia tuotteita. Olemme jo käyneet läpi valikoimaa, mutta alkuvuodesta aiomme tehostaa nimenomaan valikoiman ja varastonhallinnan kehittämistä, Tuija kertoo.
MAXXin raporteista saa paljon tietoa markkinoinnin tueksi, kun tutkitaan esimerkiksi tuotteiden esillepanon vaikutusta myyntiin. Myös asiakasdata on hyödyllistä: raportoinnin asiakasgrafiikka näyttää milloin asiakkaat käyvät apteekissa, jolloin tietoa voidaan hyödyntää työvoimasuunnittelussa – ja saadaan apteekkilaiset oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Jyväskylän Ykkösapteekin apteekkari on myös ottanut käyttöönsä apteekkareille suunnitellun MAXX Business -työkalun.
– Käytän sitä joka päivä ja tarkastelen apteekin lukuja. Työkalu on ihanan visuaalinen ja olen hyvin innostunut sen käytöstä. Molemmat proviisorinikin ovat aloittelemassa sen käyttöä, apteekkari Laukkanen kertoo.
MAXXnet koko apteekkitiimin tukena järjestelmän käytössä
Ennen vuosituhannen vaihdetta farmasia-alalla aloittanut Tuija Laukkanen uskoo MAXXin tarjoavan jatkuvasti uusia apuja apteekkitoiminnan kehittämiseksi.
– Siinä on minullekin kaikkien näiden vuosien jälkeen paljon ominaisuuksia, joita ei osaa vielä käyttää. Hyödynnän MAXXnetin koulutuksia. Lisäksi olen jo kahdesti tilannut kouluttajan paikan päälle auttamaan koko tiimiä suuremmissa kokonaisuuksissa, apteekkari Laukkanen kertoo.
Jyväskylän Ykkösapteekissa käytetään aktiivisesti myös MAXXnetin intraa. Siellä ilmoitetaan ajankohtaisista asioista ja päivitetään yhteistä kalenteria sovituista tapahtumista. Intra integroituna apteekkijärjestelmään tukee arkea, kun tieto on helposti saatavissa ja tallennettavissa. Näkymän voi jokainen tekijä muokata itselleen sopivaksi.
Tuija kuvailee apteekkitiimiläisiään MAXXnetin superkäyttäjiksi.
– Se on se ensimmäinen paikka, josta etsimme apua tai sitten kysymme suoraan asiakastuen chatista. Usein apu löytyy kyllä MAXXnetin kirjallisista ohjeista tai videoista. Emme jää koskaan pulaan!