Kuluttajansuojalaki päivittyy tammikuussa, kun voimaan tulee säädöksiä tarjoustuotteiden hinnan esittämisestä. Muutoksen tarkoituksena on suitsia kuluttajalle osoitettua hintamarkkinointia. Lakimuutos koskettaa myös apteekkeja, kertoo kuluttajaoikeuden asiantuntija Tuula Sario LexLegatosta. MAXX-ohjelmiston uudet ominaisuudet helpottavat apteekkilaisia uuden säädöksen jalkauttamisessa.
Kuluttajansuojalaki päivittyy vuodenvaihteen jälkeen, kun tavaroiden hintamarkkinointia asiakkaalle selkeytetään. Jatkossa alennuskampanjatuotteiden hintalapuissa tulee lukea myyntihinnan lisäksi kyseisen tuotteen hintahistorian alin hinta kuluneen 30 päivän ajalta. Lakimuutos koskee myös apteekkeja.
Hintahistoria on myyntikanavakohtainen, jolloin tuotteiden hinnat tulee ilmoittaa kaikissa kanavissa erikseen – kuten verkkoapteekissa tai kivijalka-apteekissa.
-Aina kun viitataan siihen, että tuotteen hintaa on alennettu, täytyy viitata siihen, millä alimmalla hinnalla kyseistä tuotetta on kyseisessä myyntikanavassa myyty viimeisen 30 päivän aikana, kuluttajaoikeuden asiantuntija ja kouluttaja Tuula Sario kertoo.
Lakimuutos tuo hinnoittelua läpinäkyväksi asiakkaalle
Lakimuutoksen tarkoituksena on suitsia retail-puolen markkinoinnista tuttua ”hinnan pumppaamisen” ilmiötä, jossa myyjä nostaa tuotteen hintaa juuri ennen alennuskampanjaa, jolloin alennusprosentti näyttäytyy kuluttajalle suurempana.
-Jatkossa kuluttaja näkee, mikä tuotteen todellinen hintataso on ollut, Tuula Sario summaa.
Lakimuutos koskee numeraalisen markkinoinnin lisäksi myös tekstimarkkinointia. Muutoksesta on rajattu ulos muutamia tilanteita.
-Alimman hinnan ilmoitusvaatimus ei koske tilanteita, joissa tarjous kohdistetaan hyvin täsmällisesti rajatulle yleisölle, esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin tai kanta-asiakkaille lähetettävän uutiskirjeen kautta. Ilmoitusvaatimus ei koske myöskään kaksi yhden hinnalla- eikä kaupan päälle -ilmoittelua, koska ne eivät viittaa hinnan alennukseen, Tuula Sario kertoo.
Tuotesarjan tarjousilmoittelussa riittää se, että tuoteryhmän alennusprosentti on ilmoitettu yleisesti: esimerkiksi ”kaikki Vitamiinibrändin tuotteet nyt -25%” – tosin kaikkien tarjouksessa olevien yksittäisten tuotteiden alin hinta tulee ilmoittaa kuluneen 30 päivän ajalta.
-Alimman hinnan ilmoitusvelvollisuus koskee siis myymälää ja verkkokauppaa eli myyntipaikkaa ja hyllynreunaa. Markkinoinnissa ei tuoteryhmäkohtaisessa markkinoinnissa tarvitse ilmoittaa alinta hintaa, mutta myyntipaikassa on se kuitenkin jokaisen tuotteen osalta ilmoitettava, Tuula Sario selventää.
Vuodenvaihteessa tulee voimaan myös määräys asiakasarvioiden todentamisesta. Jos yrityksellä on käytössään tuotteiden asiakasarviointi esimerkiksi pisteytyksellä, täytyy yrityksen kertoa menetelmistä, joilla se on varmistanut arvion antajan olevan todellinen kyseisen tuotteen ostanut henkilö.
-Yrityksen on siis kerrottava, onko se varmistunut siitä, että asiakasarvosteluja voivat antaa vain kuluttajat, jotka ovat ostaneet tuotteen. Ja jos yritys on varmistunut, että arvostelun voi antaa vain todellinen ostaja, on myös kerrottava, miten tämä on varmistettu. Eli on siis mahdollista edelleen, että ostaja ei ole ostanut arvostelemaansa tuotetta, mutta tämä on kerrottava arvostelun yhteydessä, Tuula Sario kertoo ja jatkaa:
-Tähän saakka arvosteluja on voinut antaa anonyymisti, ja arvioita on saatettu antaa esimerkiksi myynnin edistämiseksi. Myös kiusanteko on ollut mahdollista. Vuodenvaihteen jälkeen voi varmistua, että arvostelut ovat kohtuullisen oikeellisia, Sario iloitsee.
Alennushinnoittelu on tehty vaivattomaksi MAXXissa
Receptum on mukana kuulemassa farmasiakenttää koskevista lakimuutoksista jo niiden valmisteluvaiheessa. MAXXin ominaisuuksia kehitettiin helpottamaan apteekkilaisten työtä ketterässä alennushinnoittelussa: hintoja ei tarvitse laskea itse, vaan ohjelmisto hoitaa kaiken lopulliseen hintalappuun saakka.
-Tarjoushinnoittelu on tehty todella helpoksi MAXXissa. Tarjoushinnat ja vertailuhinnat voidaan tulostaa suoraan hintalapuille, niin fyysisille kuin digitaalisille hyllyreunoillekin. Kampanjahinnoittelun kautta voidaan osoittaa alennus suoraan esimerkiksi tietyille tuotesarjoille, Receptumin kouluttaja Aija Toivanen kertoo.
MAXXin kautta voidaan laskea alennukset ja tulostaa lakimuutoksen vaatimusten mukaiset hintailmoitukset tuotteille niin yksitellen kuin kampanjaryhmänäkin. Kampanjahinnoittelun kautta tehtynä apteekkilainen voi helposti seurata koko kampanjaryhmän myyntiä suoraan MAXXin raportista.
Ominaisuus päivittyy kaikkiin MAXX-apteekkeihin joulukuun aikana.
Hienotunteinen tarjouskampanjamarkkinointi apteekissa on taitolaji
Retail-puolen alennusprosenttisuurentelun ilmiö ei ole rantautunut suomalaisapteekkeihin, joissa tuntuu vallitsevan tahtotila siitä, että mielikuva apteekeista säilyy asiantuntevina terveyden edistäjinä – ei tarjousbasaareina.
Vuodenvaihteessa voimaan tuleva kuluttajansuojalain muutos koskee vain hintailmoittelua, joissa on alennettu hinta tai tarjous. Muihin tuotteiden tai palvelujen hintatietoihin ei tarvitse tehdä täydennyksiä tai muutoksia.
LexLegaton kuluttajaoikeuden asiantuntija Tuula Sario pohtii yleistä keskustelua siitä, pitäisikö lääkkeiden myynti siirtää apteekeista kauppoihin. Hän näkee mahdollisena sen, että apteekeissa mahdollisesti tapahtuva räikeä tarjousmarkkinointi saattaa lopulta edesauttaa monen mielestä hurjaa tulevaisuudenkuvaa lääkemyynnistä päivittäistavarakaupoissa.
-Mitä enemmän apteekit itse toimivat kuin halpahallit, sitä helpompaa lääkkeiden siirtäminen halpahalleihin tulee olemaan. Jos apteekki on sama kuin halpahalli, niin mikä merkitys apteekeilla on? Sario sanoittaa.