Pyhtään apteekki sai uuden apteekkarin viime syksynä, kun kansainvälistä uraa yli pari vuosikymmentä luonut Kenneth Forssell asettui Pyhtäälle. Isosta maailmasta on tarttunut mukaan näkemystä niin kivijalka-apteekin kuin verkkoapteekinkin pyörittämiseen – molempia tehdään suurella sydämellä koko apteekkitiimin voimin.
Runsaan 5000 asukkaan Pyhtäällä on apteekki, jota luotsataan määrätietoisesti. Syyskuussa 2022 aloittaneella Pyhtään apteekin apteekkari Kenneth Forssellilla on selkeä visio:
–Palvella paikallisia asiakkaita mahdollisimman hyvin! kertoo Kenneth hymyä äänessään ja kehuu vuolaasti Pyhtään asukkaita.
–Täällä asuu ystävällisiä ja mukavia ihmisiä, jotka haluavat palveluiden säilyvän alueella. Pyhtää on yritteliäs kunta, jossa on paljon kehitysideoita. Alue on maantieteellisesti iso ja olen miettinyt, pitäisikö laajentaa toimintaa lääkekuljetuksiin. Emme ole kuitenkaan vielä lähteneet siihen, kun kivijalka-apteekki on samalla kohtaamispaikka varsinkin vanhemmille ihmisille, Kenneth kertoo.
Asiakaskokemus on kaikista tärkeintä
Pyhtään apteekki on apteekkari Forssellin ensimmäinen. Ennen apteekkarin uraansa Kenneth työskenteli yli 20 vuotta ulkomailla lääketeollisuuden kehitys- ja johtotehtävissä. Kokemusta kansainväliseltä työkentältä karttui Euroopasta, Aasiasta ja Yhdysvalloista.
Olennaisin oppi jalkautettavaksi Pyhtään apteekkiin on hyvän tiimin tärkeys.
–Kansainvälisellä tasolla toimiessa tiimillä on suuri merkitys: jos on hyvä tiimi kasassa, voi saada ihmeitä aikaan niin apteekissa kuin verkkoapteekissakin, Forssell sanoo ja jatkaa:
–Oma filosofiani on, että yritän saada tänne töihin sellaisia ihmisiä, joihin voin luottaa, jotka ottavat mielellään vastuuta ja vievät asioita eteenpäin.
Proviisorin koulutus valmistaa farmasistia apteekkarin uralle, mutta apteekkitalouden näkökulmasta tärkeä kaupallisuus jää koulutuksessa vähemmälle huomiolle – kuten myös asiakaskokemus.
–Proviisorin koulutus on luonnontieteellinen koulutus, mutta vähemmälle jää se, miten asiakkaat otetaan vastaan.
Hyvään asiakaskokemukseen kannattaa satsata, koska se säteilee positiivisesti myös apteekkitalouteen.
Tulevaisuus on digitaalinen – ja asioinnista tulisi voida kehittää mahdollisimman ketterää
Kenneth Forssell luotsaa Pyhtään apteekin lisäksi Olo-verkkoapteekkia. Molemmat ovat tärkeitä omille kohderyhmilleen.
–Kivijalka-apteekki on tärkeä kohtaamispaikka Pyhtään asukkaille. Olo-verkkoapteekin kautta voi taasen palvella asiakkaita ympäri Suomen ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös Suomen rajojen ulkopuolella, Kenneth sanoo.
MAXX on käytössä niin kivijalka-apteekissa kuin Olo-apteekissakin. Isosta maailmasta reppuun on jäänyt kokemus Yhdysvaltojen saumattomasta digitaalisesta apteekkiasiointipolusta, jonka Kenneth soisi jalkautuvan myös Suomeen.
–Yhdysvalloissa asiakas saa avun etäyhteyksillä lääkärikäynnistä apteekkiasiointiin saakka. Vaivan diagnosoinnin jälkeen potilas saa reseptin lääkkeeseensä, jonka voi ostaa suoraan verkkoapteekista. Resepteihin pääsee käsiksi suoraan puhelimen applikaatiosta, joka myös muistuttaa lääkkeiden täydennyksestä, kun paketti on loppumassa – ja uuden lääkkeen ostaminen onnistuu suoraan puhelimen kautta, Forssell kuvailee.
Pyhtään apteekin apteekkari uskoo vahvasti siihen, että kuluttajat muuttavat maailmaa. Sekä kivijalassa asioinnille että verkkoapteekkiasioinnille on jatkossakin tarvetta, ja Forssell toivoo viranomaisten edistävän ketterän verkkoasioinnin toteutumista.
–Apteekkialan täytyy mukautua kuluttajan käyttäytymismuutoksen mukana ja viranomaisten tulisi tehdä se mahdollisimman helpoksi. Kuluttajaa tulisi palvella, eikä hankaloittaa asiointia, Forssell summaa.
Kesä tuo uuden puolen esiin apteekista
Kymenlaaksossa sijaitseva Pyhtää on suosittu kesälomailijoiden kohde. Kenneth Forssell on ehtinyt nähdä apteekkinsa vuoden kulun lähes kaikkina vuodenaikoina – ensimmäinen kesä on vasta edessä.
–Pyhtään apteekin asiakaskunta on talvella paljon erilaisempaa kuin kesällä. Kuntaahan sanotaan uudeksi Hangoksi – täällä tapahtuu paljon! apteekkari intoilee.
Pyhtäällä on hyvä olla.
–Olen kiertänyt maailmaa parikymmentä vuotta ja olen niin iloinen siitä, ettei maanantaisin enää tarvitse hypätä lentokoneeseen, Forssell sanoo.