Milloin viimeksi tarkastelit oman apteekin toimintaa ja asiakkaan saamaa palvelua perusteellisesti? Säännölliset apteekkikatsastukset antavat hyvän kokonaiskäsityksen tilanteesta ulkopuolisen silmin. Apteekkikatsastusten lisäksi Receptumin kouluttajat Harri Masko ja Jenna Kröger kollegoineen jakavat monipuolisilla koulutuksillaan oppeja kaikkiin apteekin tarpeisiin, aina konkreettisesti neuvoen.

”Miltä apteekki näyttää ja tuntuu, ja miten se sykkii ulkopuolisen silmin”, kuvailee Receptumin koulutuspäällikkö Harri Masko apteekkikatsastusta, joka otetaan yleensä apteekkarinvaihdoksen jälkeen.

Uusi apteekkari tai jo kauemmin apteekkarina ollut saa apteekistaan katsastuslistan, johon kerätään MAXXista sellaista dataa, jota apteekkari ei yleensä itse seuraa. Lisäksi apteekkikatsastuksessa Receptumin asiantuntija tarkastelee varaston tilaa, asiakasdataa ja myyntejä. Tarkastelussa ovat myös apteekin toiminnot ja asiakastila. Asiantuntija myös aistii apteekin tunnelmaa ja esimerkiksi työilmapiiriä – kaikkea, mikä näkyy myös asiakkaalle.

– Katsastuksen idea on saada apteekki huomaamaan, onko kaikki hyvin tai voisiko jokin asia olla paremmin, Harri Masko kertoo.

Katsastusraportti numeraalisine osioineen käydään läpi yhdessä apteekkarin kanssa. Raporttiin on kirjattu katsastuspäivänä huomioidut asiat, kuten vaikkapa se, onko myymälän puolella ollut katsastuspäivänä palvelua tai jos apteekissa on sotkua, joka näkyy apteekin ulkopuolelle.

Lopulta kouluttaja antaa konkreettiset neuvot asioiden kehittämiseksi.

– Joskus voi olla vaikeaa viestiä omalle työyhteisölle jostakin ongelmasta, ja voi tuntua helpommalta kertoa huomion tulleen ulkopuoliselta ammattilaiselta, Harri kuvailee.

Monipuolisesta koulutustarjonnasta löytyy apu kaikkeen

Viime vuodet näkyvät koulutuksissa: webinaarit ja verkkokoulutukset ovat ottaneet paikkansa sellaisissa henkilökunnan koulutuksissa, jotka voidaan tehdä etänä. Lähipäivät ovat usein yksityiskohtaisempia täsmäkoulutuksia yksittäisille henkilöille.

Verkkokoulutusten ja webinaarien suosio on kasvanut: verkon kautta voidaan kouluttaa suuri määrä apteekkitiimiläisiä kustannustehokkaasti esimerkiksi laskutuksen osaajiksi.

Hetken suosituimpiin koulutuksiin lukeutuu Hinnoittelun uusiminen, jossa tavoitteena on maksimoida apteekkitalouden hyvinvointi. Receptumin kouluttajilta pyydetään usein apua myös MAXXin raporttien ja numeroiden tulkintaan.

– Raporttikoulutuksissa paneudutaan nimenomaan siihen, mitä luvut lopulta merkitsevät, Harri Masko summaa.

Välillä kouluttaja toimii pallottelukumppanina apteekkarille.

– Saatamme katsoa läpi jonkun proviisoria tai apteekkaria askarruttavan asian, joka saattaa liittyä esimerkiksi kampanjoihin, varastonhallintaan tai raportointiin. Jotkut apteekkarit ovat kertoneet olevansa aika yksin apteekin kehitysideoidensa kanssa, ja kouluttajasta saakin hyvän pallottelukumppanin ideoilleen, Harri sanoo.

Varastomestari-kurssin suosio yllätti kouluttajat

Ajan ilmiöt kuten tuotepuutokset näkyvät myös kiinnostuksessa koulutuksia kohtaan. Tammikuun lopussa alkava, 6 kuukautta kestävä Varastomestari-kurssi on kerännyt jo tammikuu alkupuolella lähes puoli sataa ilmoittautunutta.

Varastomestari-webinaarikurssilla koulutetaan tehokkaaseen varastonhallintaan ja myynnin seurantaan, jotka auttavat vähentämään hävikkiä, optimoimaan varastotasot ja parantamaan asiakaspalvelua.

Hyvällä varastonhallinnalla varmistetaan asiakkaan lääkehoidon jatkuminen ja pidetään apteekkitalous kunnossa. Koulutuksen avulla apteekki on paremmin varautunut alan muutoksiin ja pystyy reagoimaan nopeasti tulevaisuuden sääntelyihin.

Receptumin kouluttajat Jenna Kröger ja Harri Masko
Receptumin Päiväkahvit kokoaa apteekkilaisia saman virtuaalipöydän ääreen kuulemaan ajankohtaisista asioista. Kahvittelua johtavat Receptumin koulutustiimin päällikkö Harri Masko (oik) ja kouluttaja Jenna Kröger.

Receptumilla on myös maksuttomia webinaareja ajankohtaisista aiheista. Lisäksi apteekin arkipäiväisiä asioita ruoditaan vuoden päivät sitten lanseerattujen Receptumin Päiväkahvien äärellä.

Verkkokursseista löytyy koulutuksia muun muassa varastonhallinnasta, annosjakelusta, laskutuksesta ja laitteista sekä tietoturvallisuudesta.

– Verkkokurssit ovat helppoa katsottavaa, ja apteekki voi käydä koulutuksia läpi omaan tahtiin. Verkkokurssista ei saa kuitenkaan vastakaikua tai sparrausta, vaan ne ovat itseopiskelua, kouluttaja Jenna Kröger sanoo ja vinkkaa, että apteekilla olisi hyvä olla joku koulutusten vetovastaava, joka varmistaisi oppien jalkautumisen käytäntöön.

Aika ei tuo osaamista, mutta koulutus tuo

Receptum tekee myös kimppakoulutuksia, ja kouluttajat voi tilata paikalle vaikkapa paikallisen apteekkiyhdistyksen tilaisuuteen jakamaan tietouttaan tapahtumalle räätälöidystä aiheesta.

Yhteiskoulutuksia järjestetään myös muiden farmasia-alan toimijoiden ja muiden alojen asiantuntijoiden kanssa.

– Lean-kursseja on järjestetty useita. Lisäksi myymälänäkyvyyden maksimointi -koulutukset sekä kampanja- ja esillepanokoulutukset ovat olleet antoisia: niissä yhteiskouluttajina on ollut retail-puolen ammattilaisia, Harri kertoo ja paljastaa, että lisää yhteiskoulutuksia suunnitellaan jatkuvasti.

Moni apteekkari kouluttaa uusia proviisorejaan ja farmaseuttejaan työtehtäviin liittyvillä täsmäkoulutuksilla, kuten hoitotiedon osalta. Paitsi järjestelmänvaihtajille, myös pidempään MAXXia käyttäneille on koulutuksia MAXXin ominaisuuksista.

– Moni apteekkari miettii, että jos on käyttänyt MAXXia jo kymmenen vuotta, niin osaa kaiken, tai jos MAXX on ollut apteekissa seitsemän vuotta, niin tiimi osaisi kaiken, Masko sanoo ja jatkaa:

– Aika ei kuitenkaan tuo osaamista – se on vain aikaa. Apteekkien tarpeet muuttuvat ja järjestelmä kehittyy jatkuvasti. Osaamista kannattaa siis päivittää.

Suosittelupisteet korkealla

”Todella hyvä koulutus. Puhuttiin asioista selvällä suomen kielellä, ei insinöörijargonia. Asiat selkenivät omassa päässä paljon koulutuksen ansiosta.”

”Saimme arvokasta tietoa toimintamme kehittämiseksi. Myös jo käytössä olevista hyvistä toimintamalleista saimme positiivista tietoa. Sekin on tärkeä tietää, mitkä asiat meillä jo toimivat hyvin.”

”Koulutuksesta sai todella paljon asiaa irti. Näistä on hyötyä myös työn ulkopuolella. Lisäksi koulutustilaisuus oli niin rento, mukava ja mielenkiintoinen, etten edes minä (joka haukottelen aina) väsynyt lainkaan, vaan jaksoin kuunnella innolla loppuun asti.”

Näin Receptumin koulutuksiin vuonna 2024 osallistuneet apteekkilaiset kommentoivat kokemaansa. Koulutusten palautekyselyyn vastanneiden tyytyväisyyttä ja hyötykokemusta mittaavat NPS-pisteet olivat huimat 89/100.

– Olemme hyvin kiitollisia palautteesta, se on merkityksellistä. Se motivoi tekemään töitään entistä paremmin, Harri Masko kiittää ja jatkaa:

– Sanallisissa palautteissa tuli monesti esiin, kuin puhumme kansantajuisesti ja yksinkertaisesti asioista, ja se lämmitti erityisesti mieltä. Emme puhu pelkkää ohutta yläpilveä prosesseista ja systeemeistä, vaan neuvomme konkreettisissa teoissa.

Kouluttaja Jenna Kröger iloitsee innostuneista koulutuksiin osallistuneista apteekkilaisista, jotka jakavat oppejaan eteenpäin kollegoilleen.

– Tuntuu hyvältä, kun tiettyyn haasteeseen koulutusta ja apua hakeneet apteekkiammattilaiset ovat ensin opetelleet uutta ja vieneet sen lopulta käytäntöön omaan apteekkiarkeensa. Asiakastuenkin näkökulmasta on hienoa, kun apteekkilaiset oppivat ja opettavat toisiaan, Kröger sanoo.

Harri jatkaa:
– Se on kyllä kivaa, kun henkilökunta on itse innokas oppimaan ja kehittymään. Ja se on loppupeleissä koko homman suola ja idea – jos oppi ei toteudu käytännössä, niin ihan turhaahan se on sitten ollut.