Heino Pernilä tilasi täyden palvelun paketin, kun hänestä tuli Paimion apteekin apteekkari. Hän halusi apteekkiin testatut laitteet ja huolettoman huollon. Vuosikymmenten hyvä yhteistyö Receptumin asentajien ja huollon kanssa sinetöi valinnan.
Asiakas
Apteekki
Paimion apteekki
Apteekkari
Heino Pernilä
Henkilökunta
14 työntekijää
Reseptuuri
95 000 vuodessa
Paimion apteekki sijaitsee kaupungin keskustan ostoskeskuksessa. Runsaan 10 000 asukkaan maaseutukaupungin ainoa apteekki palvelee niin lapsiperheitä kuin ikääntyviäkin. Se on ollut apteekkari Heino Pernilän tukikohta jo neljä vuotta.
Pernilä tuli Paimioon Laitilasta, jossa hän toimi apteekkarina kymmenen vuotta. Molemmissa apteekeissa Pernilällä on ollut käytössä MAXX ja Receptumin toimittamat laitteet. Laitilan apteekin aikoina hän näki myös käytännössä, mitä tarkoittaa asialleen omistautunut huoltoyksikkö ja hyvä huoltopalvelu.
“Receptumin huolto on käytännössä aina valmiudessa. Laitilassa meillä oli kerran tilanne, jossa tarvittiin huoltomies korjaamaan konetta paikan päällä. Huolto saapuikin tunnissa siitä, kun olimme soittaneet asiasta ja ongelma oli nopeasti ratkaistu. Ohjelmistossa olleen ongelman he puolestaan hoitivat huomaamattomasti etänä yön aikana”, Pernilä kertoo.
Paimion apteekin apteekkariksi tullessaan hän muutti apteekin täysin uusiin tiloihin. Samalla hän uusi kaikki laitteet, eikä niitä ole siksi tarvinnut vielä isommin huoltaa. Pieniä toimenpiteitä on tehty taustalla etänä lähes huomaamatta, eivätkä ne ole Pernilän mukaan apteekin arkea hetkauttaneet. Jatkuva, ennakoiva huolto kuuluu huoltosopimukseen automaattisesti. Tietoisuus siitä, että huolto on helposti ja nopeasti saatavilla, on Pernilän mielestä rauhoittava.
“Kun ikää kertyy, mikä tahansa laite voi alkaa temppuilla. Onneksi nykyajan koneet osaavat itsekin varoittaa huollolle, jos jotain on tapahtumassa. Tällaiset asiat huolto on hoitanut aina ennakoiden”, Pernilä sanoo.
Alaa ymmärtävät huoltomiehet osaavat aikatauluttaa huollon niin, ettei se haittaa apteekin toimintaa.
Pitkästä asiakkuudesta on iloa
Heino Pernilä laskee olleensa Receptumin asiakkaana yli 20 vuotta, eri apteekeissa ja eri rooleissa. Hän arvostaa pitkää yhteistyötä.
“Siinä ajassa oppii tuntemaan ihmiset ja käytännöt. Asioiden hoitamista helpottaa, kun huolto tuntee hyvin minut ja apteekkini. Receptumin kanssa on aina ollut mukava toimia ja arvostan heidän hyvää apteekkialan tuntemustaan. Huollon ihmiset ovat jo kuin samaa perhettä. Siksi avun pyytäminenkin on niin mutkatonta, eikä kenenkään ole apteekissa tarvinnut pohtia, onko joku kysymys tyhmä tai turha”, Pernilä sanoo.
Apteekkari pitää hyvänä sitä, että tarpeen vaatiessa huollon ihmisille ei tarvitse selittää kaikkea juurta jaksaen. Samat ihmiset, jotka tekevät huoltoa, ovat asentaneet myös koneet. Jos huollon tilaisi muualta eri palveluna, menisi aikaa ja rahaa helposti jo pelkkiin esiselvitystöihin. Alaa ymmärtävät huoltomiehet osaavat myös aikatauluttaa huollon niin, ettei se haittaa apteekin toimintaa.
“Tarvittaessa huolto tapahtuu vaikka yöllä. Huollon väki, Remo Hämäläinen, Jukka Vainio ja Heikki Killström, tietää myös heti, millainen pääte meillä on vaikka tiskillä viisi ja missä kohtaa apteekkia tämä tiski sijaitsee. Heidän on helppo tutkia myös etäyhteydessä, onko mahdollinen vika ohjelmassa vai raudassa.”
Pernilä luottaa myös siihen, että saa muistutuksen, kun on aika taas uusia laitteita. Laitteiden elinkaari on hyvässä huomassa asennuksesta uusimiseen asti, samoissa käsissä, luottotyypeillä.
Lue lisää: Näin kenttähuollosta vastaava kertoo työstään.