Hinnoittelutavat tehokäyttöön
20.2.2015Tuotteiden hinnoittelussa kannattaa käyttää eri hintatyyppejä monipuolisesti. Jokaiselle tuotteelle voi määrittää useita eri hintatyyppejä, mikä mahdollistaa esimerkiksi tarjousten kohdistamisen vain tietylle asiakasryhmälle. MAXX löytää jokaiselle asiakkaalle oikean hinnan kassalla asiakastiedon perusteella.
1. Generoitu myyntihinnoittelukoodilla
Käytämme MAXXissa sanahirviötä “generoitu myyntihinnoittelukoodilla” tarkoittamaan automaattista hinnoittelun tapaa, jossa vapaakauppatuotteen hinta muodostuu automaattisesti tukkuhinnan perusteella. Myyntihinnoittelukoodin avulla tukkuhinnan päälle lasketaan automaattisesti haluttu kate ja arvonlisävero.
Myyntihinnoittelukoodia käyttämällä tuotteiden hinnat muuttuvat automaattisesti tukkuhinnan muuttuessa, jolloin tuotteiden kate pysyy haluttuna. Siksi suosittelemme käyttämään tätä hintatyyppiä yleisenä hinnoittelun tapana silloin kun tuote ei ole tarjouksessa.
2. Tarjoushinta
Tuotteelle voidaan asettaa haluttu tarjoushinta, joka voidaan kohdentaa kaikille asiakkaille tai vain tietylle asiakasryhmälle. Esimerkiksi vain paikallinen urheiluseura voi saada alennusta ensiapuvälineistä.
Tarjoushinta voi olla voimassa myös vain tiettynä vuorokauden aikana. Apteekki voi esimerkiksi keksiä päivän hiljaiseksi hetkeksi niin sanotun “Happy Hour” -ajan tai määritellä tarjoushinnan vain siksi aikaa kun tarjouksessa olevien tuotteiden edustaja on paikalla apteekissa.
Tarjoushinta voidaan määritellä myös muotoon “Osta kaksi, maksa yksi” tai “3 kappaletta hintaan 10€, normaalisti 4€/kpl”
3. Sopimushinta
Sopimushinnalla tuotteen hinta saadaan pysymään sovittuna aina tietylle asiakkaalle tai asiakasryhmälle. Sopimushinnasta ei voi saada alennusta.
4. Sähköiset hintatarrat
Hyllyreunoihin asetettaviin sähköisiin hintatarroihin voidaan päivittää kaikki muutokset saman tien, jolloin vältytään hintalappujen tulostukselta hintojen muutosten yhteydessä. Kaikki hinnat pysyvät sähköisten hintatarrojen avulla aina ajan tasalla.