Vastaperustetulla Hammaslääkärikeskus Ikiomahampaalla oli ongelma, joka piti ratkaista. Uusi hammaslääkärikeskus avattiin lokakuussa 2015 Mikkeliin. Kolmen yksikön vastaanotto perustettiin lääkärikeskus Ikioma Oy:n yhteyteen ja se liitettiin jo olemassa oleviin järjestelmiin. Potilastietojärjestelmä, joka lääkärikeskuksella oli moitteettomasti käytössä, tuntui heti alusta alkaen hammaslääkäripuolella kömpelölle ja vaivalloiselle käyttää.
“Heti aloitettuamme huomasimme suureksi harmiksemme, että ohjelma ei palvele meitä niin kuin olimme tottuneet. Homma hidastui ja pinnat kiristyivät. Järjestelmien pitää olla apuvälineitä, eikä sellaisia, että ne hankaloittavat työn tekemistä, kun aikaa tuhraantuu toimenpiteiden kirjaamiseen, laskuttamiseen ja ajanvaraukseen. Jos näinkin tärkeän työkalun käyttö ontuu, alkaa se näkyä numeroissakin”, kertoo hammashoitaja Jaana Sandström-Karhu.
Jotain piti siis tehdä ja pian! “Lääkärikeskuksen päättävän tahon myötämielisyydellä ja ymmärryksellä saimme luvan oman, meitä paremmin palvelevan potilastietojärjestelmän hankkimiseen”, Sandström-Karhu kertoo.
Miellyttävän helppo hammaslääkärijärjestelmä
Helmi oli ohjelmavalintana ikiomahampaalaisille lopulta selvä. Syitä oli monia. “Helmi on selkeä ja nopea ohjelma. Yhdellä havainnollisella näytöllä ja rinnakkaisikkunoilla tietokoneen käyttö on vaivatonta, jopa mukavaa. Tuttu ja turvallinen. Miellyttävän helppo. Ja mikä tärkeää, tuki toimii”, Sandström-Karhu tiivistää.
“Tämä on meidän ikioma työkalu. Hammaslääkärien vastaanottokäyttöön rakennettu ohjelma, eikä mikään muun isomman järjestelmän kehittymätön lisäpalikka. Me luotamme siihen, että Helmen elinkaari jatkuu ja se jalostuu koko ajan paremmaksi”, hän korostaa.
Huolehtiva kumppani
Jaana Sandström-Karhu kehuu Receptumin Helmi-yksikön työntekijöitä.
“Helmen kehitystyön ja ylläpidon taustalla on upea joukko asiantuntijoita, Sari, Kati ja Juho! Henkilöt, joille haluan vielä kerran välittää ison kiitoksen erinomaisesti onnistuneesta ohjelmanvaihto-operaatiosta. On kunnia tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa, missä oikeasti välitetään asiakkaasta.”
Paikallisuus valttina
Ikiomahampaan toiminta on lähtenyt liikkeelle Mikkelissä odotettua paremmin. Paikallinen, ketjujen ulkopuolinen hammaslääkäriasema kiinnostaa asiakkaita.
“Me välitämme ihmisistä kaupungissamme! Yrityksen johto on paikallista ja kasvot tuttuja. Olemme ylpeitä saadessamme olla osana yrityskulttuuria, missä terveydenhoitoalan huippuosaamisen lisäksi osallistutaan suurella sydämellä ja isolla kädellä hyväntekeväisyyteen, tuetaan yleishyödyllisiä yhdistyksiä kuten syöpäyhdistystä ja tehdään yhteistyötä paikallisten urheiluseurojen kanssa. Raha ja veroeurot pysyvät kaupungissa, mikä tuntuu myös olevan kaupunkilaisille tärkeää”, Sandström-Karhu kertoo.
“Myös työntekijöille paikallinen omistus on tärkeää. He tietävät, ketkä omistavat ja päättävät yrityksessä. Meillä on todella lämminhenkistä toimintaa, mikä näkyy varmasti myös asiakkaille. Kun ihmisillä on hyvä olla töissä, potilaatkin viihtyvät”, Sandström-Karhu hymyilee.
Näinhän se on. Menestyminen on kiinni meistä itsestämme ja aidosta välittämisestä.