Suunnitelmallinen ja aktiivinen ostaminen varmistaa Turtolan apteekissa niin asiakkaiden lääkehoidon jatkuvuutta kuin apteekin talouden terveyttäkin. Viimeisimpänä investointina kasvava kate mahdollisti digitaalisten hintalappujen hankinnan.

– Olen aina tykännyt ostamisesta, ja olen siinä hyvä. Ostamisen merkitys apteekissa on kasvanut, ja se sopii minulle, toteaa Turtolan apteekin apteekkari Anna Nurmi.

Nurmi seuraa jatkuvasti saatavuushäiriösignaaleja ja toimii niiden mukaan niin, että Turtolan apteekissa pystytään mahdollisimman hyvin varautumaan häiriöihin etukäteen.

– On ollut tietoinen valintani kasvattaa reilusti varaston kokoa, jolloin kestämme erittäin hyvin lyhyehköjä toimituskatkoksia. Lääkkeitä on riittänyt lähes aina luotettavasti omalle asiakaskunnallemme ja tarvittaessa myös muille, Nurmi kertoo.

Suunnitelmallinen ja aktiivinen ostaminen turvaa saatavuutta, mutta myös taloutta ja tulevaisuutta. Reilu vuosi sitten Turtolan apteekin apteekkarina aloittanut Nurmi kertoo olevansa tyytyväinen apteekkinsa talouden kasvuun.

– Asiakasmäärämme, reseptuurimme ja liikevaihtomme ovat vahvassa kasvussa. Se, että kate on kasvanut vielä muita tunnuslukuja paremmin, kertoo siitä, että oikea-aikaisella ja riittävän rohkealla ostamisella todellakin voi vaikuttaa apteekin talouteen.

Tarjoa asiakkaalle kaikki tarvittava samasta paikasta

Apteekkari Anna Nurmi on suunnitellut Turtolan apteekin palveluvalinnan asiakkaan tarpeita ajatellen.

– Erittäin tilava palveluvalinta mahdollistaa meillä asiakkaan tarpeisiin vastaamisen monipuolisesti, toteaa Anna Nurmi.

Vaikka apteekki sijaitsee Citymarketin kainalossa, on lähtökohtana kuitenkin se, ettei asiakkaan tarvitsisi lähteä hakemaan kaupasta sellaista, mitä apteekistakin voi apteekkireissulla saada – kuten vaikkapa vanulappuja, lahjapusseja tai kylmäkaapista kassan läheltä löytyviä vesipulloja.

– Aiemmassa apteekissani pienellä paikkakunnalla puhuin usein ”asiointivuodosta”. Se tarkoittaa sitä, että jos yritys ei tee parastaan ja vastaa aidosti asiakkaan tarpeisiin, lähtevät asiakkaat asioimaan naapuripaikkakuntiin. Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös muihin paikkakunnan yrityksiin. Sama toimii kaupungissakin, ja korkean asiakastyytyväisyyden yritys tuo asiakkaita ja bisnestä muillekin lähellä toimiville. Haluan luoda erinomaisen asiakaskokemuksen ja tarjota meiltä asiakkaalle kaiken, mitä hän tarvitsee, Anna Nurmi sanoo.

Dynaaminen johtamisfilosofia juontaa juurensa Nurmen eläväiseen luonteeseen, sisäsyntyiseen asioiden tarkastelemiseen ja kehittämisen haluun.

– Minulla on aina niin sanotusti monta kanavaa yhtä aikaa auki. Sparrailen mielelläni muidenkin alojen yrittäjien kanssa ja autan heitäkin kehittämään liiketoimintaansa. Uskon, että kun muillakin menee hyvin, meillä kaikilla menee hyvin, Anna Nurmi kuvailee.

Kaikki Turtolan apteekissa tietävät, miten apteekilla menee

Anna Nurmi ei pidä tietoa apteekin tilanteesta ja taloudesta vain itsellään.

– Olen jakanut intrassa meidän tilannetta muun muassa reseptuurin, asiakasmäärien, eri osa-alueiden myynnin ja katteen osalta. Koska tämä on minulle sydämen asia, saattaa ihan lyhyeksi aiottu intra-viesti välillä kasvaa aikamoisiin mittoihin, Anna nauraa ja jatkaa:

– Olen avannut koko porukalle esimerkiksi katetta: mitä se tarkoittaa, mikä merkitys sillä on, millä tavoin kukin voi omalla työllään siihen vaikuttaa. Oli herättelevää, että useampi työkaveri tuli tuon jälkeen sanomaan, miten mielenkiintoista asia oli, ja että aiemmin tämmöisestä ei ole puhuttu mitään.

Nurmi ajattelee, että oman työn merkityksellisyys ja mahdollisuus vaikuttaa ovat tärkeimpien asioiden joukossa, kun mietitään motivaation luomista ja sitä ylläpitäviä tekijöitä.

– En itse voisi olla työssä, jossa en kokisi itseäni tärkeäksi. Haluan, että meillä ihan jokainen kokee olevansa merkityksellinen. Vain sitä kautta voi syntyä aitoa sitoutumista, työn iloa ja imua ja yhteistä tavoitetta kohti menemistä.

Isojen linjojen vetäjä ja suunnannäyttäjä. Niin Anna Nurmi kuvailee itseään Turtolan apteekin johtajana.

– Minulla on aivan upeat työkaverit. Kaikki meillä tietävät, että minulla on jatkuvasti uusia ideoita tuottava mieli. Tämä porukka on ottanut rohkeasti ja avoimesti vastaan kaiken uuden. Ei ole tullut vastaan sellaista asennetta, ettei jotakin voitaisi yhdessä yrittää, Nurmi kehuu.

Onnistumisia juhlitaan yhdessä

Turtolan apteekin apteekkilaiset ovat tulleet töihin apteekkiin eri puolilta, mikä mahdollisti uudet tuulet apteekkarinvaihdoksen jälkeen.

– Olemme luoneet yhdessä uutta toimintakulttuuria. On vain meistä kiinni, että ilmapiiri on sellainen, jossa koetaan luottamusta, työn iloa ja merkityksellisyyttä. Mutustelemme kehitysideoita ja mietimme, kuinka voimme tuottaa lisäarvoa asiakkaillemme, Turtolan apteekin apteekkari Anna Nurmi kertoo.

Onnistumiset jaetaan kaikkien työkavereiden kesken – vaikkapa uusina työkenkinä, kokkauskurssina tai nyt viimeisimpänä kaikkien arkea helpottavana hankintana, digitaalisina hintalappuina.

– Minusta jokaisen apteekkarin pitäisi ajatella ja ymmärtää, että ilman näitä työkavereita minulla ei olisi mitään. Se meininki täytyy olla, että jokaisen työtä arvostetaan ja jokainen on tärkeä ja merkityksellinen – joka päivä. Hyvinvointi peilautuu niin asiakkaisiin kuin myös yrityksen menestykseen ja sen myötä tulevaisuuteen.