Pitkä ura lääketeollisuudessa on koulinut Vesa Kujalasta apteekkialan moniosaajan. Uusin aluevaltaus on oma apteekki, jonka Kujala pääsi perustamaan täysin alusta, apunaan Receptumin Perustettavan apteekin -paketti.
Asiakas
Apteekki
Mäntsälän kotoapteekki
Apteekkari
Vesa Kujala
“On tämä tosi jännä tilanne! Miten kaikki lähtee pyörimään ja miten asiakkaat löytävät ja ottavat omakseen uuden apteekin”, Mäntsälän kotoapteekin apteekkari Vesa Kujala miettii.
Parikymmenvuotisen uran lääketeollisuudessa tehnyt ja sen päälle muutaman vuoden Apteekkariliiton farmaseuttisena johtajana työskennellyt Kujala on avaamassa seuraavana päivänä ensimmäisen oman apteekkinsa ovet. Paikka on Mäntsälässä keskeinen: Apteekki sijaitsee Citymarketin kassoja vastapäätä.
Mäntsälän kotoapteekissa pinnat kiiltelevät uutuuttaan. Muutama lista pitää vielä kiinnittää ja sähköjohto vetää. Farmaseutit Mari Kallio ja Essi Redsven, tekninen työntekijä Soile Puustinen ja kassa Santeri Loukusa hyllyttävät myymälätilassa viimeisiä purkkeja ja pulloja siisteihin riveihin ja sujauttavat hintalappuja oikeiden tuotteiden kohdalle. Receptumin Martti Simpanen tekee MAXXilla viime hetken testauksia, jotta upouusi apteekki voi seuraavana päivänä avata ovensa ja palvella asiakkaita.
Hyvältä näyttää!
Kujala tosin toppuuttelee, että täällähän on vaikka mitä tekemättä! Tunnelma on silti rauhallinen. Henkilökunnan ja apteekkarin levollisuuteen on tähdännyt myös Receptum, joka on ollut Kujalan kumppanina hänen perustaessaan uutta apteekkia tyhjästä.
Kumppani valikoitui kilpailutuksen kautta.
“Valinnassa painoi kokonaispalvelu ja -paketti, mutta erityisesti MAXXin helppokäyttöisyys. Ajattelin, että jos minä 51-vuotiaana sain MAXXista kiinni kohtuunopeasti, sen on pakko olla helppoa myös henkilökunnalle”, Kujala perustelee apteekkijärjestelmän valintaa.
Systemaattista ja tavoitteellista
Uuden apteekin perustaminen nollasta on aina monivaiheinen prosessi. Muistettavaa ja päätettävää on paljon. Tätä silmällä pitäen Receptum on kehittänyt Perustettavan apteekin -paketin, joka pitää sisällään kaiken tarvittavan perustamiseen liittyen.
Kujala kiittää sitä, miten Receptumin kontaktit ja kokemus olivat hänen käytössään. Hänen avukseen nimitettiin myös projektinvetäjä, joka Kujalan sanoin “piiskasi jämäkän hellästi, että kaikki asiat tulivat hoidettua ajallaan.”
“Tiesin toki itsekin melko hyvin, mitä vaiheita apteekin perustamiseen kuuluu. Oli silti todella hyvä, kun joku varmisteli, että olenko muistanut tehdä tämän tai tuon asian. Projektinvetäjä keräsi myös tärkeää dataa varaston ja apteekin asiakaspalvelun toimintaa varten.”
Varaston perustaminen sekä hinnoittelu ovat olennaisimpia tehtäviä, kun apteekki perustetaan tyhjästä. Silloin aiempia menekkitietoja ei ole käytettävissä. Mäntsälään valikoitui menekin mukainen varastointijärjestelmä. “Se voittaa kokemukseni mukaan jopa lääkerobotit nopeudessa.”
“Vaikka varasto on luotu niin hyväksi kuin ennen asiakkaiden saapumista voi kuvitella, varaudun siihen, ettei kaikkia toiveita osata silti heti arvioida oikein. Mutta eiköhän tämäkin hoidu, kunhan pääsemme kunnolla vauhtiin”, Kujala sanoo.
Receptumin kautta vuoronumerojärjestelmä, puhelinvaihde ja kamerajärjestelmä
Receptumin kontaktit tulivat käyttöön myös solmittaessa erilaisia yhteistyösopimuksia niin rakennuttajien kuin erilaisten viranomaisten, pankin ja luottokorttiyhtiön kanssa.
“Oli hyvä myös kuulla, minkälaiset ratkaisut ovat toimineet muualla. Sain toimivia käytännön neuvoja esimerkiksi tulostinratkaisuista tai mihin mitäkin kannattaisi apteekkitilassa sijoittaa. Receptumilta hankin myös muun muassa puhelinjärjestelmän ja kamerajärjestelmän. Muutenkin sain apua aina kun pyysin ja usein myös pyytämättä”, Kujala summaa.
Vakituista ja vuokratyövoimaa
Henkilökuntaa Mäntsälän kotoapteekkiin tulee kymmenkunta. Osa heistä vuokrafirman kautta. Se tuntuu alkuun joustavammalta kuin kaikkien palkkaaminen heti vakituisiksi. Kujala arvioi, että menee vähintään puoli vuotta nähdä, miten mäntsäläläiset ottavat heidät vastaan ja minkälaiset ovat asiakasvolyymit.
“Tavoite on, että toiminnan vakiintuessa henkilökuntakin on ihan omaa. Itsekin aion olla etenkin alkuun tiskin takana mahdollisimman paljon, että tulen asiakkaille tutuksi. Sitä paitsi pidän asiakaspalvelusta.”
Osalle Kujalan henkilökunnasta MAXX oli jo entuudestaan tuttu järjestelmä. Receptumin kouluttaja Tanja Jusslin kävi opastamassa henkilökuntaa muutamia viikkoja ennen apteekin avautumista.
“Tanja piti todella hyvän koulutuksen. Hän kävi käytännönläheisesti läpi, mitä asioita kannattaa miettiä alkuun, jotta toiminta käynnistyy jouhevasti, ja mitä osioita MAXXista voi jättää ehkä hieman myöhemmäksi. Henkilökunta tuli samalla tutuiksi toistensa kanssa ja he jakavat varmasti MAXXin käyttövinkkejä toinen toisilleen”, Kujala sanoo.
Lääkkeiden kotitoimitukset, verkkoapteekki,…
Kujala on realisti. Hän tietää, että aivan ensimmäiseksi Kotoapteekin perustoiminnot pitää hioa kuntoon ja asema mäntsäläläisten uutena apteekkina vakiinnuttaa. Tämä vie aikaa, ja vasta sen jälkeen kannattaa miettiä apteekin lisäpalveluita.
Suunnitelmissa on niin verkkoapteekin perustaminen kuin keskustelut yhteistyöstä esimerkiksi kotisairaanhoidon kanssa.
“Perusjutuilla aloitetaan ja kuunnellaan asiakkaiden mielipiteitä herkällä korvalla. Teemme syksyn aikana asiakaskyselyn, jahka apteekin toiminta pääsee vauhtiin. Olen kiinnostunut kaikenlaisesta palautteesta ja esimerkiksi siitä, ovatko aukioloajat ja tuotevalikoima asiakkaiden mielestä kunnossa”, Kujala pohtii.
Hyvin startannut apteekki
Viikko, pari apteekin avaamisen jälkeen Kujalalle on jo alkanut muodostua käsitys siitä, miten esimerkiksi tuotevalikoiman ja hintatason määrittelyn kanssa on onnistuttu. “Aika mukavasti ne ovat osuneet kohdalleen. Toki reseptilääkkeissä on välillä tilanteita, jolloin lääke joudutaan tilaamaan asiakkaalle, mutta pääsääntöisesti lääkkeet on saatu toimitettua jopa samana päivänä.”
Uusi apteekki on selvästi kiinnostanut ihmisiä, ja asiakasmäärät ovat kasvaneet mukavasti. “MAXXkin toimii ongelmitta ja apu on tarvittaessa puhelinsoiton päässä”, Mäntsälän kotoapteekin apteekkari sanoo.