Apteekeissa tehdään päivittäin paljon potilas- ja lääkitysturvallisuutta parantavaa työtä, josta edes terveydenhuollon ammattilaiset eivät välttämättä tiedä. Alkuvuodesta Kauhavalla apteekkarina aloittanut Mika Wallin tiimeineen tuo oikeanlaista apua apteekkiasiakkaidensa tarpeisiin, jotka saattavat joskus vaatia laastaria vakavampaa hoitoa.
Apteekkari Mika Wallin tietää, mikä merkitys kuuntelemisella ja kiireettömällä kohtaamisella on oikeanlaisen hoidon toteutumiselle. Kauhavan Ykkösapteekkia luotsaava Wallin tuo näkyväksi farmasia-ammattilaisten laajaa asiantuntijaosaamista, joka parantaa koko Suomen apteekkiasiakkaiden potilas- ja lääkitysturvallisuutta.
– Apteekissa tapahtuu jatkuvasti hirveästi sellaisia asioita, jotka eivät näy asiakkaalle, kuten annosten tarkastelua ja yhteisvaikutusten varmistamista – ylipäätään potilaan voinnin tarkastelua asiakaskohtaamisen myötä, apteekkari Wallin kertoo ja jatkaa:
– Puhumattakaan siitä, mitä tapahtuu apteekin itsehoitopuolella, jossa koko ajan kartoitetaan asiakkaan tilannetta. Ihminen on saattanut tulla apteekkiin hakemaan itsehoitokonstia omasta mielestään mitättömään vaivaan, mutta apteekissa huomataankin hänen tarvitsevan kiireellistä lääkäripäivystysluonteista käyntiä, Wallin kuvailee.
”Hoitoon sitoutumisen tukemiseen tarvitaan kaikkia ammattilaisia”
Kauhavan Ykkösapteekin ammattilaiset kohtaavat usein asiakkaita, joista osa on jättänyt lääkäripäivystyksen väliin ja suunnannut suoraan apteekkiin.
Joskus syynä on ollut oman vaivan mieltäminen vähäpätöiseksi, eikä potilas ole halunnut olla vaivaksi terveysasemalle. Joskus syynä on ollut se, ettei terveyskeskuksesta ole saanut aikaa akuutille vaivalle. Silloin apteekkiammattilaisten neuvonta on korvaamatonta.
– Apteekkiammattilaisten rooli Suomen terveydenhuollon kentällä on tällä hetkellä todella merkityksellinen – onhan sille annettu miljardin hintalappu. Neuvonta tuottaa paljon terveyshyötyä, kun useat potilaiden vaivat ratkeavat apteekin itsehoitopuolen neuvonnalla, eikä asiakkaiden tarvitse mennä turhaan lääkäriin, Wallin sanoo.
Apteekkiammattilaisilla on olennainen rooli myös reseptilääkepuolen hoitoon sitoutumisessa, jota apteekista saatava neuvonta tukee.
– Hoitoon sitoutumisen tukemiseen tarvitaan kaikkia ammattilaisia, Mika Wallin summaa.
Tietoisuus apteekkilaisten ammattitaidosta ja sen myötä myös arvostus ammattitaitoa kohtaan saattaisi lisääntyä työvaiheista kertomisella.
– Sen sijaan, että vain liimaisi etiketin kiinni ja antaisi lääkeneuvonnan, voisi kertoa kaikki reseptinkäsittelyn välivaiheet yhteisvaikutusten ja annostusten tarkistamisineen asiakkaalle avoimesti. Ehkä tietoisuus näkymättömästä työstä lisääntyisi ja arvostus ammattitaitoa kohtaan sen mukana.
Asiakkaat ja päättäjät eivät ole ainoita tietämättömiä siitä, kuinka paljon potilasturvallisuutta lisääviä toimia apteekissa tehdään. Terveydenhuollon ammattilaisia kouluttava Wallin kohtaa kouluttaessaan myös epätietoisuutta.
– Koulutusteni yhteydessä myös lääkäreille ja hoitajille saattaa välillä tulla yllätyksenä kaikki ne apteekkiammattilaisten toimet, joita apteekissa tehdään päivittäin.
Urapolku teknisestä apteekkariksi jatkuu Receptumin tuella
Kauhavan Ykkösapteekin apteekkari vaihtui viime kevättalvena. Apteekkari Mika Wallin on lähes pari vuosikymmentä kestäneen uransa aikana ehtinyt käydä läpi kaikki roolit, mitä apteekilla on ollut tarjota.
Pesti teknisenä työntekijänä innosti farmaseutin opintoihin, jonka jälkeen yli 13 vuotta vierähti proviisorin toimessa Seinäjoen keskusapteekissa. Siellä Wallin pääsi työskentelemään monipuolisesti kaikenlaisten osa-alueiden parissa, verkkokaupasta robotiikkaan ja markkinointiin.
– Ajatus takaraivossa oli aina se, että jos on mahdollisuus päästä apteekkariksi, niin siihen tartutaan, Mika kertoo.
Kauhavan Ykkösapteekin uusi apteekkari sai tutustua rauhassa tulevaan apteekkiinsa eräänlaisessa kisällin roolissa.
– Edellinen apteekkari otti minut mukaan harjoittelemaan töitä ennen apteekkarinvaihdosta, Mika kehuu.
Apteekkarinvaihdos sujui mutkitta Receptumin apteekkarikoulutuksen ja Receptumin Antti Ettalan tuella. MAXX oli Wallinille uusi ohjelma, mutta hän pääsi nopeasti kiinni ohjelmiston käyttöön koulutuksen ja käytännön työn kautta. MAXXin ominaisuuksista suurimman vaikutuksen apteekkariin ovat tehneet ohjelmiston logistiikkapuolen ja taloushallinnon ominaisuudet.
Viiden hengen porukkaa luotsaava Mika Wallin on hyödyntänyt MAXXia kaikissa työtehtävissään.
– Pienessä apteekissa on se etu, että apteekkari pääsee tekemään kaikkia työtehtäviä ja olemaan mukana apteekin arjessa, Wallin ilakoi.