Mika Weckström huolehtii, että Receptumin ohjelmistot kehittyvät jatkuvasti ja katse on aina myös tulevaisuudessa ja uusissa palveluissa.
Mikä toi sinut alalle ja Receptumille?
Minusta piti alun perin tulla muusikko, mutta päädyin lukion ja intin jälkeen auttamaan apteekkarina toiminutta äitiäni uuden apteekkijärjestelmän valinnassa. Päädyin Linneaan ja olinkin sitten mukana käyttöönotossa ja perustin sillä muun muassa varaston. Linnean helppari tuli tutuksi siinä työssä.
Vuosi oli 1997, kun näin Linnean helpparissa vapaan työpaikan, soitin olevani kiinnostunut. Toimitusjohtaja Jukka Mäki-Moijala palkkasi minut koekuukaudeksi ajatuksella “ei firma mene kuukaudessa konkkaan vaikka olisi virhevalinta”. Sille tielle jäin ja olin mukana, kun Receptum perustettiin. Työskentelin muun muassa helpparissa ja huollon teknisenä tukena, tein esiasennuksia ja vastasin sisäisistä järjestelmistä sekä asiakasintran rakentamisesta.
Mitä teet Receptumilla?
Vastaan MAXXin ja uusien tuotteiden kehittämisestä.
Vaikka tämä työ on usein palavereissa ja puhelimessa istumista, kehitystyö vaatii paljon yhteistyötä talon kaikkien osaajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Millainen tiimi sinulla on kehitystyössä?
Minulla ei ole omaa tiimiä, vaan teen yhteistyötä kaikkien kanssa. Tärkeimpiä tiimejä päivittäisessä työssäni ovat koodarien tiimi ja yhteistyökumppanimme VallisDatassa. Työskentelen myös testaustiimin, helpparin ja teknisen tuen kanssa. Yhteistyökumppaneista käyttöliittymäsuunnittelijakin on tiimiläiseni. Hyppään siis tiimistä toiseen. Johtoryhmässä roolini on näyttää teknisen kehityksen suuntaviivoja.
Olemme kasvaneet vajaassa 20 vuodessa 15 hengen firmasta 67 hengen yritykseksi. Emme ehkä ole enää samalla tavalla yhtä perhettä kuin alussa, mutta ainakin jonkinlainen suku. Henki ja tekemisen meininki ovat pysyneet hyvänä. Töihin on aina hauska tulla. Ei ole tylsää päivää edes silloin, kun on kiire.
Mitkä ovat tärkeimmät tavoitteesi työssäsi?
Pitää huolta, että meillä on hyvin toimiva ja jatkuvasti kehittyvä järjestelmä, jotta apteekkien bisnes paranee. Tavoitteemme on kehittää koko ajan uusia ominaisuuksia ja toimintoja ja olla alamme edelläkävijä. Olemme tässä tavoitteessa onnistuneet.
Parin vuoden sisällä olemme tuoneet muun muassa itsepalvelukassan, automatisoidun Reseptipisteen, mobiilireseptin ja käsipäätteen 2D-lukijalla. Eikä juna pysähdy: pian käsipäätteeseen voi tuoda reseptinkäsittelynkin.
Receptumin ajattelumalli on jatkuva kehitys ja tulevaisuuteen katsominen.
Haluan olla kehittämässä ratkaisuja, joilla apteekkien työstä ja asiakkaiden kokemuksesta tehdään aina vain parempaa. Mietimme jo nyt, miten voimme hyödyntää tekoälyä apteekin arjen sujuvoittajana entistä enemmän. Meille on etuna, että teemme paljon töitä Ruotsissa ja Norjassa, joissa olemme olleet mukana innovatiivisissa projekteissa. Niistä saamamme parhaat opit tuomme myös Suomeen. Tavoitteeni työssä onkin olla erittäin hereillä.
Miten pidätte huolta, että MAXX on aina askeleen edellä?
Receptumin ja MAXXin ajattelumalli on jatkuva kehitys ja tulevaisuuteen katsominen.
Hyvä esimerkki tästä on lääkevarmennus, joka tuli käytäntöön 9.2.2019. Tiesimme asiasta jo 2015, jolloin päätimme uudistaa samalla koko lääkitysinformaation eli reseptinkäsittelyn jälkeen tapahtuvia asioita.
Kuuntelimme asiakkaita, jotka olivat huolissaan, että lääkevarmennus hidastaa käsittelyprosessia. Koska lääkepurkki joka tapauksessa otetaan käteen, mietimme mitä muuta siinä voi tehdä ja palvella samalla asiakasta. Näin kehitimme lääkevarmennuksen oheen loppuinfon, jossa on mahdollista tulostaa asiakkaan tarvitsemia laskelmia, uusia resepti, tutkia lääketietokantoja ja katsoa mahdolliset interaktiot. Kaiken tämän ohella lääkevarmennus hoituu nyt aivan huomaamatta.
Miten lisäät omaa osaamistasi ja mistä saat inspiraatiota?
Seuraan aktiivisesti oman alan lisäksi kaikkea aiheeseen liittyvää ohjelmistokehityksestä laitteisiin. Käyn messuilla ja kuuntelen eri alojen osaajia. Esimerkiksi New Yorkissa on maailman suurimmat kaupan alan messut, joilla on satoja softataloja mukana. Siellä näkee, mitä maailman pellepelottomat ovat keksineet ja voi miettiä, miten soveltaisimme heidän keksintöjään. Myös yhteistyökumppaneilta kuulee koko ajan uusista ideoista. On hyvä astua myös oman alan ulkopuolelle. Jostain taloushallinnon uudesta ohjelmistosta voi saada erinomaisia kehitysideoita.
Miten asiakkaat vaikuttavat kehitystyöhön?
Meillä on kaikki asiakaspalautekanavat aktiivisessa käytössä. Kaikki palautteet tulevat aina myös minulle. Otamme ne huomioon päivittäessämme ohjelmaa. Myös asiakastyössä olevat receptumlaiset kertovat asiakkaiden toiveista ja huolista ja käymme niitä yhdessä läpi. Periaatteemme on tehdä kaikki yhdessä parasta mahdollista tuotetta asiakkaalle, asiakasta kuunnellen.
Mitä elämä on opettanut sinulle työelämästä tai työelämä elämästä?
Työtä ei tarvitse erottaa vapaa-ajasta mutta on hyvä pitää huolta, että on muutakin elämää kuin työ.
Miten rentoudut vapaa-ajalla?
Musiikki on tärkein tapa. Soitan viulua parissa orkesterissa ja laulan kahdessa kuorossa. TYSKin sekakuorossa laulan klassista ja Tixie Jivessa kevyempää musaa. Kotoa löytyy viulun lisäksi piano, oboe, klarinetti, sello, haitari ja kaksi kitaraa. Aloitin juuri myös pianotunnit. Aiemmin pelasin sulkapalloa, kunnes pikkusiskot alkoivat voittaa. Nykyään urheilua on lähinnä se, että olen mukana lasteni urheiluseuratoiminnassa, muun muassa uimatuomarina ja oheisliikunnan järjestäjänä.
3 asiaa, miten viiden tähden laatu näkyy omassa työssäni.
- Järjestelmät toimivat moitteettomasti.
- Meillä on asiakkaiden mielestä helppokäyttöinen ohjelmisto.
- Jatkuva kehitys on todellista, emmekä ole missään asiassa jäljessä.