Miten päädyit töihin Receptumille?
Olen kotoisin Lapin Sallasta. Kävin siellä lukion, mutta pistäydyin välillä töissä kalatehtaalla Norjassa. Armeijan kautta tulin etelään, laivastoon Upinniemeen. Ja sille tielle jäin.
Opiskelin Porvoossa elektroniikka-asennusta ja pääsin työharjoitteluun Nokia Datalle. Työ opetti tietokonealalle, kun kasasin ja testasin legendaarisia MikroMikkoja. Nokia Datan Kilon tehtaalla pääsin kokoamaan apteekkijärjestelmiä, kun sinne perustettiin apteekkiyksikkö ja MAXXin edeltäjä syntyi. Siinä yhteydessä tutustuin yhteen Receptumin tulevista perustajista, Jukka Mäki-Moijalaan. Kun Receptum perustettiin, tulin vetämään sen huoltoa Jukan aloitteesta.
Miten ala on muuttunut?
Ala on muuttunut huikeasti. Vielä 1980-luvun lopulla koneet olivat niin isoja, että tarvittiin 2‒3 ihmistä kantamaan yhtä konetta.
Myös asiakkaat ovat muuttuneet paljon. Kaikki entisajan hierarkia ja jäykkyys on sulanut pois. Jos vielä 80-luvulla piti pyytää audienssi apteekkarilta ennen kuin sai asentaa koneen, nyt yhteistyö on rentoa ja keskustelevaa. Me huoltoteknikot elämme hyvässä symbioosissa apteekkilaisten kanssa. Luottamussuhde syntyy ja syvenee vuosien varrella, kun tullaan tutuiksi asennusten ja huoltojen kautta.
Millaista on työsi Receptumilla?
Ohjaan ja teen laitteiden asennuksia ja vastaan huollosta seitsemän hengen tiimissämme, joka jakautuu osin Kaarinaan ja Helsinkiin. Meillä on hyvä ja osaava tiimi. Päivystämme vuorotellen viikko kerrallaan vikatilanteiden varalta. Asiakkailla on suora numero, jolla he pääsevät tarvittaessa heti puhumaan huoltoteknikon kanssa. Meillä ei tarvitse odotella, että keskus pallottelisi paikasta toiseen soittajaa. Vikakeikat hoidetaankin yleensä puhelimessa.
Osa työstä on kuitenkin maakunnissa autolla ajelua, ja asennuksia tehdään etelästä pohjoiseen, Ahvenanmaalta Ivaloon. Tämä ei ole kahdeksasta neljään työtä, vaan teemme asenteella, että valmista tulee. Silloinkin kun on lähdetty matkaan aamukahdeksalta ja valmista on vasta puolen yön jälkeen.
Mikä työssäsi on parasta?
Vapaus ja luottamus on hienoa. Meillä joustoa on molemmin puolin töissä. Hoidamme työt asiakkaan tarpeiden mukaan kelloa katsomatta. Vastaavasti meille annetaan vapautta suunnitella omia aikataulujamme. Se tuo rentoutta työhön.
Tämä on kiinnostavaa ja jatkuvasti kehittyvää työtä. Kasvamme ja kehitymme yhdessä asiakkaiden kanssa. Kun on asentanut ja huoltanut samojen asiakkaiden koneita, sitä ystävystyykin asiakkaiden kanssa.
Miten teette työtä tiiminä?
Tiimi on meillä kaikki kaikessa. Jos jotain ei itse osaa ratkaista, aina on työkaveri, joka voi auttaa. Oikeastaan aina löytyy ratkaisu. Tiimiin voi aina luottaa ja vastauksen saa vaikka illalla, jos on tarvis.
Meillä on myös omanlainen hurtti huumori, jossa kunkin omat alueelliset kulttuurit kohtaavat hauskalla tavalla.
Mitä laatu työssä tarkoittaa sinulle?
Receptumilla samat ihmiset asentavat ja huoltavat koneita ja tuntevat niin softan kuin raudankin. Se takaa, ettei asiakas jää missään vaiheessa ketjua yksin. Oma huoltomies tuo turvaa.
Me hoidamme kaiken alusta loppuun ja siltä väliltä. Tiedämme ja tunnemme asiakkaan toimitilat ja ratkaisut niin hyvin, että voimme olla asiakkaan apuna ja ratkaista hankalankin ongelman hyvinkin nopeasti jopa etänä.
Esimerkiksi jos asiakas soittaa, että sähköt eivät toimi, voimme auttaa asiassa kädestä pitäen, kun tiedämme ja tunnemme paikat. Meillä on tieto, missä on vaikkapa ristikytkentäkaappi ja voimme vaihe vaiheelta neuvoa, mitä tehdä vikatilanteessa. Tärkeää on olla rauhallinen ja rauhoittaa mahdollisesti hätääntynyt asiakas.
Laatua on se, että asiakas on iloinen ja tyytyväinen. Tiedämme, että meillä on laadukkaat laitteet ja osat, joihin itsekin luotamme. Laatua on se, että viemme aina loppuun sen, minkä olemme aloittaneet. Yleensä annan asiakkaalta lähtiessä tarvittaessa vielä oman suoran numeron siltä varalta, että jotain apua tarvittaisiin.
Kerro esimerkki mukavasta tilanteesta asiakkaalla.
Meillä on huollossa oma pieni varasto tärkeitä laitteita ja osia. Kerran asiakkaalla hajosi järjestelmän toiminnan kannalta tärkeä laite 150 km päässä. Lähdin sitten ajamaan uuden laitteen kanssa apteekkiin. Vaikka tilanne oli kurja, asiakas oli iloinen, kun ongelma ratkottiin nopeasti.
Asiakkaiden kanssa tulee juteltua kaikenlaista elämästä ja maailman menosta, kun joskus asennus voi kestää 12 tuntia. Asiakkaankin on mukava ottaa tuttuun ihmiseen yhteyttä jatkossa.
Miten ylläpidät osaamistasi?
Työ opettaa koko ajan. Lisäksi käyn tarpeen mukaan kursseilla. Viime aikoina olen syventänyt osaamistani tietoturvasta.
Mitä elämä on opettanut sinulle työelämästä tai työelämä elämästä?
Fyysisen kunnon on oltava hyvä, että jaksaa. Kun asennan koneita päivät pitkät pöydän alla, olen selälläni ja vain polvet näkyvät pöydän alta.
Myös pitkä pinna ja lehmän hermot auttavat kaikessa.
Miten rentoudut?
Pelaan sulkapalloa kolme kertaa viikossa aina kun se on mahdollista. Käyn myös kisoissa. Sulkiskin on tullut työn kautta, kun Receptumin Mika Weckström pelasi sulkista. Asun Paraisilla, missä meillä on iso ja hyvä sulkapalloseura.
Muutoin vapaa-aika menee koiran kanssa ja lasten kuskaamisessa harkkoihin.
3 asiaa, miten viiden tähden laatu näkyy omassa työssäni.
- Sen minkä aloitan, vien loppuun.
- Teen työtä niin kuin tekisin itselleni.
- Asiakas haluaa aina juuri meidät.
Kuka: Reijo “Remo” Hämäläinen
Mikä on taustasi: Opiskellut Porvoossa elektroniikka-asentajan linjalla. Eniten on työ opettanut.
Mitä teet Receptumilla: Vastaan Receptumin kenttähuollosta.
Harrastukset: Sulkapallon lisäksi lomaillaan Lapissa ja käydään etelänmatkoilla. Joka toinen loma Lapissa, joka toinen etelässä.
Mottoni töissä: Sen minkä aloitan vien loppuun.