Lahtelaisessa Apteekki Karismassa satsataan kohdennettuun markkinointiin. Puolessa vuodessa on jo saatu hyviä tuloksia pienillä panostuksilla ja MAXXin tuella.
Asiakas
Apteekki
Apteekki Karisma Lahden 8. apteekki
Apteekkari
Päivi Sulosaari
Henkilökunta
12 työntekijää
Reseptuuri
Noin 73 000 reseptiä
Markkinoinnin avulla voidaan parantaa asiakaspalvelua ja tarjota juuri oikeita tuotteita juuri oikeille asiakkaille. Näin ajattelevat apteekkari Päivi Sulosaari ja lääketeknikko Virpi Kaislaharju. He ovat siirtyneet vähän aikaa sitten entistä kohdennetumpaan ja mitattavampaan markkinointiin Apteekki Karismassa.
Apteekki sijaitsee Karisman ostoskeskuksessa ja asiakaskunnan kirjo on laaja. Se tekee myös markkinoinnista vaativaa.
“Meillä käy paljon lapsiperheitä mutta toisaalta myös vanhempia ihmisiä. Osa on kanta-asiakkaita, mutta paljon on myös satunnaisia kävijöitä”, apteekkari Sulosaari kuvailee asiakaskuntaa. Hänen ja Virpi Kaislaharjun mukaan monenlaisten asiakkaiden hyvä palveleminen vaatii markkinointiviestien kohdentamista, tulosten seuraamista ja analyysia sekä halua kokeilla rohkeasti uudenlaisia lähestymistapoja.
MAXX on helppo integroida uutiskirjeohjelmiin
Puoli vuotta sitten apteekkari markkinointitiimeineen päätti valjastaa markkinoinnin käyttöön MAXXin listat ja MAXXiin liitetyn ulkopuolisen uutiskirjeohjelman.
“Vanha markkinoinnin työkalumme oli vaikeakäyttöinen, tehoton ja tulosten mittaaminen oli hankalaa. Lisäksi markkinoinnin kohdentamiseen vaadittavia tietoja olisi pitänyt kerätä sovelluksen avulla, mutta asiakkaat eivät käyttäneet sitä”, Kaislaharju kertoo.
Apteekki Karismassa haluttiin joustavuuttaa ja mahdollisuuksia käyttää erilaisia markkinointikanavia. Uutta alkua varten markkinointitiimi kehitti myös kanta-asiakaslomaketta ja sillä on saatu hyvin kerättyä kanta-asiakkaita, markkinointilupia ja tietoa asiakkaiden kiinnostuksenkohteista.
“MAXXin raportoinnilla ja ulkopuolisella uutiskirjeohjelmalla saimme paremmin hallittavan, monipuolisemman ja omissa käsissä olevan markkinoinnin työkalupakin”. Tämä taipuu vaikka mihin”, Kaislaharju kertoo. Hän on myös tyytyväinen, että uutiskirjeen ulkoasuun voi nyt vaikuttaa enemmän ja se on sitä myötä parantunut.
MAXXin raporteilla seurataan kampanjoiden toimivuutta
Kohdennettua mainontaa tehdään muun muassa apteekin erikoisosaamisiin liittyen ja näitä palveluja käyttäville. Apteekki Karismalla on esimerkiksi kaksi omaa kosmetologia ja laaja kosmetiikkatarjonta. Lisäksi apteekki on erikoistunut eläinten lääkkeisiin. Virpi Kaislaharju opastaa eläintenhoidossa ja yhteistyötä tehdään eläinlääkärin kanssa. Apteekissa on myös erinomainen eläinten hoitotuotteiden ja lääkkeiden valikoima.
“Voimme helposti tehdä uutiskirjekampanjoita vaikka anti-aging-tuotteiden kohderyhmälle tai hoitola-asiakkaille”, Kaislaharju sanoo.
Yleinen kanta-asiakaskirje tarjouksineen lähtee kerran kuukaudessa ja lisäksi lähetetään valikoidusti kohdennettua markkinointia.
Tuloksiakin on jo saatu markkinointityökalun vaihdosta. Kaislaharju vertaili raportteja ja näki, että kanta-asiakaskampanjan euromääräinen myyntikate oli parhaimpina kuukausina lähes tuplaantunut!
Kohdennettua markkinointia luovasti kokeillen
Lääketeknikko Virpi Kaislaharju on motivoitunut ja innostunut markkinoinnin kehittäjä. Hän tutkii tuloksia aktiivisesti ja suunnittelee yhdessä markkinointitiimin kanssa kampanjoita luovasti kokeillen. Kohdennettua markkinointia tehdään paitsi asiakkaiden itse valitsemien kiinnostusten pohjalta myös rajaamalla kohderyhmää esimerkiksi tehtyjen ostojen, iän tai vaikka asuinalueen mukaan. Sekä Sulosaari että Kaislaharju pitävät tärkeänä, että viesti kohdentuu juuri oikealle kohderyhmälle, jota sisältö kiinnostaa. Siihen MAXX antaa erinomaiset mahdollisuudet.
“Eniten teemme kohdennettua markkinointia kosmetiikka-asiakkaille. Kirjeet ovat lyhyitä ja selkeitä. Tarjousten lisäksi hyödynnämme asiantuntemustamme ja jaamme myös tietoa. Saatamme kertoa esimerkiksi limakalvojen hyvästä hoidosta tai vaikka B12-vitamiinista”, Kaislaharju kertoo.
Tällä viikolla järjestetään ensimmäistä kertaa kanta-asiakkaiden kauneusilta, johon on kutsuttu kohdennetulla markkinointikirjeellä asiakkaita.
Apteekkari Päivi Sulosaari iloitsee paitsi hyvistä tuloksista, toimivasta markkinointijärjestelmästä myös tehdyistä säästöistä. MAXXin ja uutiskirjeen yhdistelmällä säästetään paljon rahaa entiseen verrattuna. Parasta Sulosaaren mukaan on kuitenkin Kaislaharjun ja tiimin innostus ja paneutuminen kohdennettuun markkinointiin. “Se kaikki on asiakaspalvelun parantamista.”
“Eikä aikaa kulu yhtään enempää kuin ennenkään. Saamme samalla työllä paljon enemmän aikaan ja pystymme seuraamaan tuloksia tarkemmin”, Kaislaharju summaa.