Lankapuhelinliittymien kallistuminen sai Parikkalan apteekin siirtymään uuteen puhelinjärjestelmään. Se osoittautui huomattavasti halvemmaksi ja helppokäyttöisemmäksi kuin perinteinen liittymä.

Takaisin

Asiakas

Apteekki
Parikkalan 1. apteekki
Saaren sivuapteekki

Apteekkari
Niina Metelinen

Henkilökunta
Yhteensä 9 työntekijää

Reseptuuri
Pääapteekissa noin 56 000 ja sivuapteekissa 20 000 reseptiä vuodessa

Ensin tuli ilmoitus, että lankapuhelinliittymien laskuihin on tulossa 25 prosentin korotus. Pian sen jälkeen operaattori ilmoitti lopettavansa kokonaan lankapuhelinliittymät.

Apteekkari Niina Metelinen on juuri aloittanut Parikkalan apteekissa ja ehtinyt jo ennen hinnankorotusilmoituksia pohtia, että kuusi lankapuhelinliittymää ja siihen päälle rakennettu TouchPoint-järjestelmä matkapuhelinliittymineen tulivat apteekille kalliiksi. Asialle pitäisi tehdä jotain. Operaattorin ilmoitukset olivat piste iin päälle.

“Olin jo Lappeenrannassa työskennellessäni käyttänyt Receptumin myymää puhelinjärjestelmää ja todennut sen toimivaksi ja edulliseksi. Pyysin Receptumin Matti Koivulan kartoittamaan tilanteemme ja sovimme puhelinjärjestelmän vaihdosta. Samalla Matti kilpailutti myös nettiyhteytemme nopeammaksi ja edullisemmaksi. Matti sai valtakirjat hoitaa ja sopia kaiken. Näin säästimme paljon aikaa, vaivaa ja rahaa”, Niina Metelinen kertoo.

Vanhat numerot ja faksi säilyivät muutoksessa

Parikkalan apteekkiin asennettiin uusi nettipohjainen VOIP-puhelinjärjestelmä (voice over IP). Vanhat puhelinnumerot säilyivät muutoksessa ja lisäetuna tuli, että yhtaikaisia puheluita voi olla jatkossa yhtä monta kuin on kapuloitakin, samaan hintaan.

“Ennen meillä piti aina juosta tuomassa puhelin sille, jolle puhelu oli tarkoitettu. Nyt meillä on useita puhelimia samassa systeemissä ja puhelun siirtokin sujuu muutamalla napinpainalluksella toisin kuin ennen”, Metelinen kertoo.

Apteekissa arvostetaan myös sitä, että puhelinjärjestelmän avulla vanha kunnon faksikin toimii entiseen tapaan ja tutulla numerolla.

Uudet puhelimet parantavat palvelua

Palvelukin on parantunut puhelinjärjestelmän muutoksen myötä: soittamaan ja vastaamaan pääsee käytännössä aina, koska puhekanavia on entistä enemmän. Aiemmin Parikkalan apteekissa ei ollut puhelinvastaajaa, joka kertoisi, että apteekki oli kiinni tai milloin se aukeaa. Nyt sinne voi ohjelmoida helposti tiedon kiinni- ja aukioloajoista. Myös paljon käytetyt numerot voi ohjelmoida valmiiksi järjestelmään.

“Vaikka uusilla puhelimilla ei voi lähettää tekstiviestiä, se ei haittaa. Lähetämme nykyään asiakkaiden tekstiviestit MAXXilla ja se on itse asiassa parantanut palvelua. Esimerkiksi tavaranpurun yhteydessä palvelutapaukset hälyttävät, että asiakkaan lääke on saapunut ja saamme saman tien tekstiviesti-ilmoituksen lähtemään. Meillä on myös MAXXissa valmiina erilaisia käytännöllisiä tekstiviestipohjia”, Metelinen sanoo.

Puhelinlaskut 60–70 prosenttia entistä pienempiä

Puhelinjärjestelmän vaihto toi mukanaan isot säästöt.

“Laskin, että puhelinlaskut laskivat sama tien 60–70 prosenttia”, Niina Metelinen sanoo.

Parikkalan apteekin ja Saaren sivuapteekin välillä puhelut ovat lisäksi sisäisiä puheluita, eivätkä ne maksa mitään. Edullisempi nettiliittymä tuo myös oman säästönsä.

”Vaikka siirryimme älypuhelimesta fyysisesti perinteisemmän näköiseen malliin, puhelinjärjestelmän älykkyys ja monipuolisuus lisääntyivät. Myös koko vaihtoprojekti meni todella vaivattomasti, mikä on arvokas asia ja vähensi stressiä”, Metelinen kertoo.Parikkalan apteekki Receptumin puhelinjärjestelmä