Receptum kuuntelee apteekin työntekijöitä tarkalla korvalla, jotta voi luoda heille apteekkityötä helpottavia ratkaisuja. Palvelumuotoilija ja käyttöliittymäsuunnittelija Hanna Korhonen sai rautaisannoksen käyttäjäkokemuksia viime vuonna toteutetun käyttäjäkyselyn myötä, jota hyödynnetään kaikkien palvelujen kehittämisessä ja erityisesti ohjelmistokehityksessä.
Receptumin palvelumuotoilija ja käyttöliittymäsuunnittelija Hanna Korhonen rohkaisee apteekkilaisia heittäytymään MAXXin ominaisuuksien kokeilemiseen pelkäämättömästi.
Hanna tietää, kuinka kaikki uuden oppiminen ja omien jo rutiiniksi muodostuneiden toimintamallien murtaminen saattaa tuntua aluksi hankalalta – kuten esimerkiksi uudistuneen reseptinkäsittelynäkymän MAXX Sujuvan opettelu. Uudet kujeet on kuitenkin luotu helpottamaan apteekkilaisen työtä, ja ohjelmiston uudet ominaisuudet ovat helposti omaksuttavissa.
– Me ohjelmistokehityksessä teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että voimme tarjota apteekkilaisille heidän työtään helpottavia työkaluja, Hanna sanoo.
Intuitiivinen MAXX helpottaa apteekkilaisten työtä
Käyttäjän antama palaute ohjelmiston käyttökokemuksesta auttaa työkalujen kehittämisessä, jotta ne tukevat farmasistien työtä parhaalla mahdollisella tavalla. Hanna Korhonen selvitti Receptumin apteekkiasiakkaiden käyttökokemuksia laajassa kyselyssään, joka toteutettiin viime vuonna 2024. Siinä eri apteekkiammattien MAXX-käyttäjät kertoivat konkreettisia kokemuksiaan ohjelmiston käytöstä – niin hyviä kuin huonojakin, ja kertoivat myös tarpeistaan uusien ominaisuuksien lisäämiseksi ohjelmistoon.


– Kyselyssä lähes 60 apteekkiammattilaista teknisestä apteekkariin kertoivat käyttäjäkokemuksiaan ohjelmiston käytöstä esimerkiksi reseptinkäsittelyn, kassatyöskentelyn, tavaraliikenteen, tilausten tekemisen, varastonhallinnan ja myös taloushallinnon osalta. 74 prosenttia vastanneista arvioi MAXXin paremmaksi kuin muut farmasia-alan työkalut. Kouluarvosana 8.5/10 kertoi käyttäjätyytyväisyyden olevan hyvällä tolalla, Hanna Korhonen kertoo.
Palautteessa MAXXin miellettiin olevan helppokäyttöinen ja helposti opittava työkalu, jolla tavanomaiset apteekin työtehtävät sujuivat helposti.
Haastavimmiksi koettiin sellaiset MAXXin toiminnot, joiden parissa ei vietä usein aikaa. Niiden työtehtävien suorittamisessa ohjelmiston intuitiivisuus nouseekin suureen arvoon, jotta käyttäjä voi työskennellä mahdollisimman vaivattomasti ja varmasti.
– Ohjelmiston kanssa työskentelyä voidaan helpottaa monesti esimerkiksi lisäämällä ikonien viereen selittävää tekstiä: näin käyttäjän ei tarvitse miettiä ja arvailla, mitähän tästä klikkaamalla tapahtuu, Hanna kertoo.
MAXX on turvallinen ohjelmisto niin käyttäjälleen kuin apteekin asiakkaillekin: moni palautteen antaja piti siitä, että MAXX tuplavarmistaa käyttäjän toimet, jolloin yhdellä klikkauksella ei voi tehdä mitään peruuttamatonta.
Palautteesta käytäntöön
MAXX haluaa vastata apteekkilaisten tarpeita aina entistä paremmin ja sen käytöstä pyritään luomaan alati intuitiivisempaa ja sujuvampaa.
MAXXin viime vuonna uudistettu reseptinkäsittelynäkymä MAXX Sujuva on saatavissa kaikkien MAXX-apteekkien käyttöön. Sujuva-uudistus näkyi vahvasti Hanna Korhosen palautekyselyssä.
Kyselystä tullut palaute on todella tärkeää, koska se ohjaa järjestelmänkehittäjiä muokkaamaan Sujuvan ominaisuuksia helpommin omaksuttavammiksi. Sujuvaan saadaan jatkuvasti uusia ominaisuuksia.
– Jos ilman reseptiä tulleelle tuotteelle täytyy tehdä toimitus, se onnistuu vielä tällä hetkellä vanhan reseptinkäsittelyn puolella. Tarve on kuitenkin huomioitu: olemme luomassa uutta toiminnallisuutta, jonka kautta voi tehdä ilman reseptiä olevien lääkkeiden tilauksia helpommin. Se on yksi konkreettisista toimenpiteistä, jonka olemme tehneet näiden palautteiden myötä.